Språk och matematik i förskolan, Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Preschool Education, Teaching Practice, 6 credits
970G41
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mats BevemyrKursansvarig
Mats BevemyrStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 3 (HT 2021) | 202146-202149 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 3 (HT 2021) | 202146-202149 | Svenska | Västervik | O |
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 3 (HT 2021) | 202146-202149 | Svenska | Vimmerby | O |
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 3 (HT 2021) | 202146-202149 | Svenska | Hultsfred | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Förkunskapskrav
Godkänt resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna: Verksamhetsförlagd utbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
– planera undervisning i förskolan i relation till språk och matematik utifrån styrdokument och relevanta teoretiska perspektiv för att stimulera barns utveckling och lärande
– genomföra undervisning i förskolan i relation till språk och matematik utifrån styrdokument och relevanta teoretiska perspektiv för att stimulera barns utveckling och lärande
– utvärdera planerad och genomförd undervisning av språk och matematik
– använda olika kommunikativa uttrycksformer som främjar barns språkliga lärande och utveckling
- reflektera över den egna planeringen och sitt professionella agerande i relation till förskolans värdegrund, med särskild tonvikt på jämställdhet
– visa förmåga att i sitt ledarskap beakta demokratiska värderingar och barns delaktighet
– anpassa kommunikation till målgrupp och situation
Kursinnehåll
I kursen fokuseras på förskollärarens uppdrag att arbeta med språk och matematik i förskolan. Den studerande får träna på förmågan att planera, leda och utvärdera undervisning i språk och matematik i förskolan. I detta ingår att kommunicera och konkretisera så att innehållet blir begripligt för barnen, välja arbetssätt utifrån barnens förförståelse och förutsättningar så att både individ och grupp blir tillgodosedda samt ansvara för såväl planerade som oplanerade arbetsuppgifter. I sitt professionella agerande och ledarskap ska studenten ta en utgångspunkt i förskolans värdegrund med särskild tonvikt på jämställdhet och att beakta barns delaktighet.
Inom ramen för kursen ska även studenten använda kommunikativa uttrycksformer som främjar barns språkliga lärande och utveckling. Vidare utvärderas i kursen genomförda moment tillsammans med barn och handledare. Här ingår reflektioner över egna och andras erfarenheter av det pedagogiska arbetet.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor samt genom en GTLU rapport.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGKurslitteratur
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande.
Övrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning | 1 hp | U, G, VG |
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 2.5 hp | U, G, VG |
TSLF | Tillämpade sociala lärarförmågor | 2.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Omdömesformulär 970G41 (skrivbar, PDF) | Omdömesformulär 970G41 (skrivbar, PDF).pdf | Omdömesformulär som PDF där handledare kan fylla i uppgifter |
Studiehandledning (970G41) | Studiehandledning (970G41).pdf | Studiehandledning för kursen 970G41, ht-21. Riktad till studenter som läser kursen |
Språkundervisning i förskolan | Sprakundervisning.pdf | En text som bland annat tar upp planerad- respektive inbäddad undervisning i förskolan |
Handledarbrev_970G41_ht21 | Handledarbrev_970G41_ht21.pdf | Brev med information till handledare för studenter i kursen. Har även skickats via mail till handledarna |
Omdömesformulär 970G41 (skrivbar, Word) | Omdömesformulär 970G41 (skrivbar, Word).docx | Omdömesformulär i Wordformat där handledare kan fylla i uppgifter i vissa fält. I övrigt är texten låst |