Förskolepedagogik - Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp

Preschool Education - Aesthetics Learning Processes, Learning and Creative, 12 credits

970G43

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Simon Östling

Kursansvarig

Simon Östling

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2024) 202414-202423 Svenska Norrköping, Norrköping O
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2024) 202414-202423 Svenska Katrineholm O
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2024) 202414-202423 Svenska Ronneby O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

GXX

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • redogöra för estetik och estetiska lärprocesser som teoretiska begrepp
  • redogöra för estetik som mål och medel för barns lärande 
  • använda verktyg och material inom skapande verksamhet 
  • använda skapande verksamhet som redskap för barns utveckling och lärande i förskolan 
  • diskutera barns lärande i, om, med och genom estetiska praktiker
  • diskutera skapande verksamhet för att främja barns utveckling och lärande utifrån ett likvärdighetsperspektiv.

Kursinnehåll

Kursen innehåller teoretiska och praktiska moment med fokus på estetiska lärprocesser, olika uttrycksformer samt barns aktiva skapande. Estetik och estetiska praktiker introduceras samt relateras till forskning. I kursen behandlas hur barn lär, interagerar, experimenterar och utvecklas i, om, med och genom olika estetiska praktiker. Olika perspektiv på skapande i pedagogiska kontexter tas upp. Centralt är utforskande arbete inom olika estetiska praktiker i relation till barns lärande och utveckling. Olika faktorer som kan påverka likvärdigheten i förutsättningar för barns lärande (såsom ålder, etnicitet, genus och klass) belyses i förhållande till den skapande verksamheten.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, verkstäder, grupparbeten och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt samt genom gestaltande i grupp.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OBL1 Verkstäder 0 hp D
SEM1 Examinerande seminarieserie 3 hp U, G
POR1 Portfolio 7 hp U, G, VG
GRE1 Gestaltande gruppredovisning 2 hp U, G

För betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyg väl godkänt på examinationsmomentet portfolio.

Övrigt

Litteraturlista finns i Lisam och Studieinfo/Övriga dokument.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.