Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp

Educational Sciences 1, Didactics, 5 credits

971G01

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången HT 2023. Ersätts av 971G44.

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 1 (HT 2014) Svenska Norrköping

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- identifiera centrala kunskapsområden inom didaktik
- urskilja grundläggande filosofiska perspektiv på undervisning
- diskutera på vilka grunder skolkunskaper väljs ut och organiseras
- diskutera med stöd i litteratur och erfarenhet vad som kännetecknar läraruppdraget
- känna till några perspektiv på meningsfull fritid
- skriftligt formulera en sammanhängande text
- använda grundläggande referensteknik

Kursinnehåll

Denna kurs belyser undervisningens och den pedagogiska verksamhetens didaktiska grunder och frågor. Kursen tar sin utgångspunkt i de studerandes egna erfarenheter från skola och fritidshem och uppfattningar om vad som kännetecknar läraruppdraget. Centrala kunskapsfält som didaktiken drar nytta av och som kort introduceras i kursen är läroplansteori och pedagogisk filosofi. Kursen behandlar olika perspektiv på barn/elever, läraruppdraget, lärande, undervisning samt relationen mellan lärare och elev. Dessutom tar kursen upp lärande och utveckling i förhållande till meningsfull och innehållsrik fritid. Centralt i kursen är att de studerande lär sig att skilja mellan allmänt tyckande om skola/fritidshem, undervisning, lärare, elever och uppfattningar eller föreställningar som bygger på vetenskapliga argument och perspektiv. Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att skriva vetenskapligt med betoning på allmän formalia. Vidare introduceras digitala verktyg.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, arbete i grupp och självständiga studier. Digitala verktyg används för eget lärande.

Examination

Kursen examineras genom individuell hemtentamen.

PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen, 5 hp U-VG.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Litteratur inom områdena didaktik, kunskap, läroplansteori, pedagogisk filosofi och fritid: Berggren, Leif (red.) (2000) Fritidskultturer. Studentlitteratur (bokhandeln), s. 17-21, s. 33- 65 (38 s) Holm, Inger & Torstensson – Ed, Tullie (2006) Life-history i lärarutbildningen. Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Linköpings universitet: Inst för samhälls- och välfärdsstudier (kompendium) (9 s) Lindberg, Leif (1994) ”Akademiska studier och akademisk undervisning – kännetecknande drag” i: S. Franke-Wikberg, L. Lindberg, B. Mårtensson, B. Sundin, T. Sundström & S. Sörlin (red): Vetandets vägar. Lund: Studentlitteratur (kompendium) (15 s) Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2006) Undervisning i teori och praktik – en introduktion i didaktik. Umeå: Fundo förlag. (www.fundo.se, order@fundo.se eller bokhandeln) (70 s) Pihlgren, Ann (red.) (2011) Fritidshemmet. Lund: Studentlitteratur (bokhandeln), s. 9-47 (35 s) Pihlgren, Ann (red), (2013), Fritidshemmets didaktik. Lund: Studentlittertur, s 11-76. Stensmo, Christer (2007) Pedagogisk filosofi. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (kompendium) s.9-20 (12 s) Klassiker – källtexter - didaktik och pedagogisk filosofi: Johan Amos Commenius: Didaktica magna Jean-Jacque Rousseau: Emile eller om uppfostran Friedrich Fröbel: Människans fostran Ellen Key: Själamorden i skolan (ur Barnets århundrade) Johan Dewey: Mitt pedagogiska credo (60 s) (kompendium) Styrdokument: Lgr 11, kap. 1 och 2 http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894 (16s) Skolverket 2014. Allmänna råd med kommentarer. Kvalitet i fritidshem. Vetenskapligt skrivande: Hartman, Sven (2003) Skrivhandledning för examensarbete och rapporter. Stockholm: Natur och kultur (bokhandeln) PiUS 2006: Skrivråd. Linköping: Linköpings univ. Institutionen för beteendevetenskap (kompendium)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.