Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp
Educational Sciences 1, Didactics, 5 credits
971G01
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Marie KarlssonKursansvarig
Marie KarlssonStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 1 (HT 2018) | 201834-201836 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- identifiera centrala kunskapsområden inom didaktik
- urskilja grundläggande filosofiska perspektiv på undervisning
- diskutera på vilka grunder skolkunskaper väljs ut och organiseras
- diskutera med stöd i litteratur och erfarenhet vad som kännetecknar läraruppdraget
- känna till några perspektiv på meningsfull fritid
- skriftligt formulera en sammanhängande text
- använda grundläggande referensteknik
Kursinnehåll
Denna kurs belyser undervisningens och den pedagogiska verksamhetens didaktiska grunder och frågor. Kursen tar sin utgångspunkt i de studerandes egna erfarenheter från skola och fritidshem och uppfattningar om vad som kännetecknar läraruppdraget. Centrala kunskapsfält som didaktiken drar nytta av och som kort introduceras i kursen är läroplansteori och pedagogisk filosofi. Kursen behandlar olika perspektiv på barn/elever, läraruppdraget, lärande, undervisning samt relationen mellan lärare och elev. Dessutom tar kursen upp lärande och utveckling i förhållande till meningsfull och innehållsrik fritid. Centralt i kursen är att de studerande lär sig att skilja mellan allmänt tyckande om skola/fritidshem, undervisning, lärare, elever och uppfattningar eller föreställningar som bygger på vetenskapliga argument och perspektiv. Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att skriva vetenskapligt med betoning på allmän formalia. Vidare introduceras digitala verktyg.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, arbete i grupp och självständiga studier. Digitala verktyg används för eget lärande.
Examination
Kursen examineras genom individuell hemtentamen.
PROVKODER:
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen, 5 hp U-VG
OBL1 Obligatoriskt redovisningsseminarium 0hp D
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Utbildningsvetenskaplig kärna Allmändidaktik, 5 hp | Studiehandledning UK1971G01_HT2018.docx |