Bild 1, 15 hp

Visual Arts, 15 credits

971G10

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 3 (HT 2015) 2 Svenska Norrköping

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avklarad kurs skall den studerande kunna

- arbeta med varierade material i två- och tredimensionella tekniker, så att bildmässiga färdigheter synliggörs.

- dokumentera eget och elevers bildarbete för att synliggöra både process och produkt.

- använda sig av visuella uttryck som grund för tänkande, upplevelser samt kommunikation.

-anpassa relevant aktuell forskning inom området bild till didaktiska praktiker.

- förhålla sig till och tillämpa aktuella styr- och måldokument inom de områden som kursen behandlar.

-tillämpa ett didaktiskt förhållningssätt genom att planera, genomföra och utvärdera en bildlektion med elever från någon årskurs F-6.

Kursinnehåll

De studerande får tillfälle att utveckla sin ämneskompetens i två- och tredimensionella material och tekniker med koppling till bildspråk och ämnesdidaktik. Utgångspunkten är processpedagogisk med två spår – dels studenternas egna bildspråkliga utveckling, dels elevers bildspråkliga utveckling. Studenterna förväntas föra bildsamtal med elever kring deras egenproducerade bilder. Några betingelser för lärande dvs genus, klass, etnicitet behandlas under kursens gång. Aktuell forskning med anknytning till bildspråklig kommunikation och barns bildspråkliga utveckling studeras.
Dokumentation av både process och produkt används som ett verktyg för att följa den kreativa utvecklingen. Vid redovisningar och presentationer av arbeten i studentgruppen, läggs ett ämnesdidaktiskt perspektiv på såväl innehåll som framträdande.
Miljötänkande och användning av returmaterial ingår i kursen Studiebesök ingår också.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier, laborationer, studiebesök samt litteraturstudier. Lärplattform kommer att användas för kommunikation inom kursen.

Examination

Kursen examineras genom redovisningar av studenternas bilder, gällande såväl processen som produkterna. De flesta bilduppgifter är individuella, men det ingår också ett par visuella gruppuppgifter under kursen. Kursen examineras också genom individuella skriftliga uppgifter, samt genom en didaktisk uppgift där studenterna examineras i tillämpade didaktiska förmågor

PROVKODER
PRE2 - Redovisningar av praktiskt individuellt bildarbete, 7 hp U/VG

VRE2 - Visuell redovisning av utställning och av powerpointuppgift, 3 hp U/G

SRE3 – Skriftlig individuell uppgift om barns bildspråkliga aktiviteter, 3 hp, U/VG

TDLF- planering, genomförande och utvärdering av bildlektion med elever, 2 hp, U/G

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk kurslitteratur Doverborg, Elisabet& Pramling Samuelsson, Ingrid (2012) Att förstå barns tankar: kommunikationens betydelse. Liber förlag. Fast, Carina (2008) Literacy i familj, förskola och skola Studentlitteratur Frid, Johan (2005) Intro Bild- skapa kommunicera förstå. Malmö: Didacta Frid, Johan (2008) Intro Skapa- Bild, färg och form. Didacta Lindstrand, Fredrik& Selander, Staffan (2009) Estetiska lärprocesser kap 1,kap 9 Studentlitteratur Lindström,Gunnar & Pennlert Lars Åke ( ) Undervisning i teori och praktik- en introduktion i didaktik Fundo förlag Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11). Stockholm: Skolverket. Wallin, Karin (1999). Reggio Emilia och de hundra språken. Liber, eller Wallin, Karin (1998). Om ögat fick makt: mer om de hundra språken och den skapande pedagogiken i Reggio Emilia. Liber. Wehner-Godée, Christina (2013). Lyssnandets och seendets villkor. Liber AB Änggård, Eva (2006). Barn skapar bilder i förskolan Studentlitteratur Änggård, Eva (2004). Bildskapande- en del av förskolebarns kamratkulturer (avhandling). Kap. 1-4. Följande publikationer ska läsas och finns att hämta/läsa beställa på skolverkets hemsida: Kommentarmaterial till kursplanen i bild Diskussionsunderlag till kursplanen i bild Artiklar tillkommer. Utöver detta ska minst en valfri bok om barns bildskapande och/eller bilddidaktik (förslagsvis ur referenslistan) läsas och diskuteras. Referenslitteratur Aronsson, Karin (1997). Barns världar, barns bilder. Natur och kultur Malmström, Elisabet (2006) Estetisk pedagogik och lärande- processer i bildskapandet delaktighet och erkännande Carlssons förlag Strömqvist, Siv(2005) Skrivboken - skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Gleerups, valda delar Svenska skrivregler av språkrådet (2008). Liber. Weissenrieder, Elisabeth (2008) Skapandets kraft för kunskap och utveckling. Runa förlag

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.