Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8.5 hp
Educational Sciences 2, Development and Learning, 8.5 credits
971G16
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Nedzad MesicKursansvarig
Nedzad MesicStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 1 (HT 2021) | 202137-202143 | Svenska | Nyköping | O |
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 1 (HT 2021) | 202137-202143 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 1 (HT 2021) | 202137-202143 | Svenska | Västervik | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på utveckling och lärande
- relatera teorier och begrepp inom utveckling och lärande till skolans och fritidshemmets praktik
- beskriva hur mångfalden påverkar undervisningens villkor
- diskutera hur den pedagogiska psykologin kan användas som ett professionellt verktyg för att leda och stödja elevers utveckling och lärande
- redogöra för digitala verktygs betydelse för lärande
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på grundläggande teorier och begrepp för utveckling, motivation och lärande. Frågor om lärande i relation till sociala och kulturella faktorer belyses samtidigt. Dessutom relateras begreppen utveckling och lärande till undervisningspraktiken med fokus på skola och fritidshem.
Kursen består av följande moment: (a) Introduktion till pedagogisk psykologi och dess forskningsmetoder, (b) Behavioristiska, konstruktivistiska, sociokulturella och kognitiva synsätt på lärande, (c) Motivation i relation till lärande och undervisning (d) Elevers kognitiva, sociala, emotionella och motoriska utveckling, (e) Social bakgrund, genus och etnicitet och dess betydelse för utveckling och lärande. (f) Generella undervisningsstrategier och specifika undervisningsstrategier såsom estetiska lärprocesser behandlas också i kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning, liksom i form av självständigt studier och arbete i grupp.
Examination
Kursen examineras genom salstentamen och muntlig redovisning med skriftligt underlag.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen | 7.5 hp | U, G, VG |
MRE1 | Muntlig redovisning med skriftlig underlag | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Ver2. Studiehandledning UK2 Fritidshem 971G16 | Ver2. Studiehandledning UK2 Fritidshem 971G16 .doc |