Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp

Educational Sciences 2, Development and Learning, 1.5 credits

971G17

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 1 (HT 2015) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Förkunskapskrav

-

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- uppvisa grundläggande sociala förmågor i fritidshemmets och skolans verksamhet,
- med handledarens stöd kunna planera, genomföra och utvärdera enklare pedagogiska moment och därigenom uppvisa grundläggande didaktiska förmågor.

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning på fritidshem och i skola. Den studerande planerar, och genomför minst ett pedagogiskt moment tillsammans med handledare. Under kursen övar den studerande att ta kontakt och kommunicera med elever, att använda sig av kroppsspråket, att ta emot konstruktiv kritik samt att uppvisa ett ansvarsfullt beteende på fritidshem och i skola.

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor.

PROVKODER:
GSLF Grundläggande sociala förmågor 1 hp, U-G
SDLF Grundläggande didaktiska förmågor 0,5 hp, U-G

Examination av de tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågorna begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk Kurslitteratur Glenberg, A. (2008). Embodiment for education. In P. Calvo & T. Gomila (Eds.), Handbook of cognitive science: an embodied approach (pp. 355-372). Oxford, UK: Elsevier Science. Glenberg, A. (2010). Embodiment as a unifying perspective for psychology. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 1(4), 586-596. Szczepanski, A., & Dahlgren, L. O. (2011). Lärares uppfattningar av lärande och undervisning utomhus. Didaktisk tidskrift, 20(1), 21-48. Thunman, E., & Persson, M. (2013). Teachers' Access to and Use of ICT: An Indicator of Growing Inequity in Swedish Schools. Contemporary Educational Technology, 4(3), 155-171. Woofolk, A., McMillan, J., Hughes, M., & Walkup, V. (2012). Educational psychology and classroom assessment. Harlow: Pearson Education. à skall ändras till Woolfolk, A. & Karlberg, M. (2015) Pedagogisk Psykologi. Pearson.ISBN: 9780273761860

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.