Utbildningsvetenskaplig kärna 6, Specialpedagogik, 7.5 hp

Educational Sciences 6, Special Education, 7.5 credits

971G19

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lotta Holme

Kursansvarig

Lotta Holme

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 4 (VT 2018) 201819-201823 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för styrdokument med avseende på specialpedagogisk verksamhet samt internationella överenskommelser gällande barns rättigheter,
- analysera olika teoretiska specialpedagogiska perspektiv och dess historiska rötter,
- redogöra för och diskutera centrala specialpedagogiska begrepp,
- identifiera möjligheter och hinder för barns utveckling och lärande i fritidshem och skola,
- redogöra för olika möjligheter för att stödja barns utveckling och lärande i fritidshem och skola,
- förstå specialpedagogiskt arbete på organisations-, grupp- och individnivå.

Kursinnehåll

Kursen behandlar specialpedagogiska verksamheter och förhållningssätt såväl i ett historiskt som i ett nutida och internationellt perspektiv. Styrdokument och internationella överenskommelser som reglerar fritidshemmets och skolans ansvar för elever i olika livssituationer och som är i behov av särskilt stöd studeras. Centrala teoretiska specialpedagogiska begrepp och perspektiv problematiseras och diskuteras och knyts samman med praktisk specialpedagogisk verksamhet på både organisations-, grupp- och individnivå. Det specialpedagogiska förhållningssättet i kursen utgår från att se möjligheter och att förebygga, identifiera, uppmärksamma och undanröja hinder för utveckling och lärande. Fritidshemmets och skolans redskap för att följa och stödja utveckling och lärande för elever i behov av särskilt stöd, till exempel åtgärdsprogram och digitala verktyg, studeras och analyseras. I kursen studeras internationella vetenskapliga artiklar inom kunskapsområdet specialpedagogik.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, fältstudier, seminarier, arbete i grupp samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen samt deltagande i Seminarieserien.

STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 5,5 hp U-VG.
SME1 Seminarieserie och skriftligt moment 2 hp U-G.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Asp Onsjö, L. (2006). Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg?: en fallstudie i en kommun. Diss. Göteborg: Göteborgs Universitet, http://hdl.handle.net/2077/16941 eller Asp Onsjö, L. (2008). Åtgärdsprogram i praktiken: att arbeta med elevdokumentation i skolan. Lund: Studentlitteratur. Barnkonventionen (1989). https://unicef.se/rapporter-och-publikationer/barnkonventionen Botha, J., & Kourkoutas, E. (2016). A community of practice as an inclusive model to support children with social, emotional and behavioural difficulties in school contexts. International Journal of Inclusive Education, 20(7), pp. 784-799. DOI 10.1080/13603116.2015.1111448 Diskrimineringslag (2008:567). www.riksdagen.se Eriksson Gustavsson, A-L., Göransson, K. & Nilholm, C. (red.) (2011). Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Jakobsson, I. & Nilsson, I. (2011). Specialpedagogik och funktionshinder. Stockholm: Natur & Kultur. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11 (2011). Stockholm: Utbildningsdepartementet, www.skolverket.se Läroplan för grundsärskolan (2011). Stockholm: Utbildningsdepartementet. Nilholm, C. (2006). Special education, inclusion and democracy. European Journal of Special Needs Education, 21(4), 431-445 Nilholm. C. (2007). Perspektiv på specialpedagogik. Lund: Studentlitteratur. Persson, B. & Persson, E. (2012). Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever. Stockholm: Liber. Skollag SFS 2010:800. www.skolverket.se (se utdrag under Kursdokument på Lisam). Skolverket (2014a). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram, www. skolverket.se. Skolverket (2014b). Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Fritidshem, www.skolverket.se. Socialstyrelsen (2016). Vägledning för elevhälsan. www.socialstyrelsen.se Socialtjänstlag (2001:453). www.riksdagen.se Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10. Stockholm: Svenska Unescorådets skriftserie 2/2006. www.utrikesdepartementet.se Thorsten, A., Forslund Frykedal, K. & Boo, S. (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. Natur & Kultur Akademiska. Utrikesdepartementet (2008). Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Sveriges internationella överenskommelser SÖ 2008:26. www.regeringen.se Willén Lundgren, B. & Karlsudd, P. (2013). Relationella avtryck och specialpedagogiska perspektiv i fritidshemmets praktik. I J. Aspelin (red.) Relationell specialpedagogik. Kristianstad University Press 2013:02.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.