Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Skolutveckling och utvärdering, 7.5 hp
Educational Sciences 7, School Development and Evaluation, 7.5 credits
971G21
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Linnéa StenlidenKursansvarig
Cornelia LinderothStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 5 (HT 2025) | 202544-202548 | Svenska | Norrtälje | O |
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 5 (HT 2025) | 202544-202548 | Svenska | Nynäshamn | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- beskriva och jämföra olika teorier, begrepp och perspektiv för utveckling och utvärdering av fritidshem och skola
- använda begrepp och teorier från forskning och aktuella styrdokument för att analysera och kritiskt granska skolutvecklings- och utvärderingsprojekt
- problematisera skolutveckling och utvärdering på mikro- och makronivå och dra slutsatser för den egna professionen
- planera och utforma ett skolutvecklingsprojekt med relevans för fritidshemmet.
Kursinnehåll
Kursen omfattar tre områden: skolutveckling, utvärdering och metod för kvalitetsarbete. Såväl nationella som internationella modeller för skolutveckling samt utvärdering behandlas. I kursen skapas förståelse för kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder. Studenten ska genom granskning av befintliga skolutvecklings- och utvärderingsprojekt få teoretisk förståelse för och metodologisk kunskap om utveckling av skola och fritidshem. Studenterna skapar egna utvecklingsprojekt med förankring i dessa perspektiv. Genom diskussion av utvecklingsprojekten belyses och problematiseras möjligheter till kvalitetsarbete i fritidshem.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig redovisningsuppgift och projektarbete.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig individuell examination | 4.5 hp | U, G, VG |
PRO2 | Projektarbete: Redovisning med underlag | 3 hp | U, G |
OBL1 | Seminarium | 0 hp | D |
Böcker
ISBN: 9789140695888
ISBN: 9789144121130
ISBN: 9789144111179
Kap. 2, 5, 7, 10 och 11.
ISBN: 9789144135991
ISBN: 9789144133904
Artiklar
Webbsidor
Hämtad den 9 september 2021.
Filmad Jul 2012, Posted Feb 2013, TEDGlobal 2012. Hämtad den 20 september 2020.
Hämtad den 9 september 2022.
Hämtad den 9 september 2021
Hämtad den 9 september, 2021.
Hämtad den 9 september 2021.
Hämtad den 24 september 2020 (Läs sid 21-32)
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.