Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Skolutveckling och utvärdering, 7.5 hp

Educational Sciences 7, School Development and Evaluation, 7.5 credits

971G21

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 5 (HT 2015) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- identifiera och jämföra nationella och internationella modeller för utveckling av fritidshem och skola på mikro- och makronivå
- kritiskt granska former och funktioner för utvärdering av verksamheten i fritidshem och skola
- analysera befintliga skolutvecklings- och utvärderingsprojekt utifrån nationell och internationell forskning
- planera ett utvecklingsprojekt och en utvärdering med relevans för verksamhet i fritidshem och skola
- belysa och problematisera kvalitetsarbete i fritidshem och skola med hjälp av styrdokument och aktuell forskning

Kursinnehåll

Kursen omfattar tre områden: skolutveckling, utvärdering och metod för kvalitetsarbete. Såväl nationella som internationella modeller för skolutveckling samt utvärdering behandlas. I kursen skapas förståelse för kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder. Studenten ska genom granskning av befintliga skolutvecklings- och utvärderingsprojekt få teoretisk förståelse för och metodologisk kunskap om utveckling av skola och fritidshem. Studenterna skapar egna utvecklingsprojekt med förankring i dessa perspektiv. Genom diskussion av utvecklingsprojekten belyses och problematiseras möjligheter till kvalitetsarbete i fritidshem.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisningsuppgift och projektarbete.

Provkoder
PRO2, Projektarbete: Redovisning med underlag, 3 hp UG
SRE1, Skriftlig individuell examination, 4,5 hp UV

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Andersson Birgit (2013). Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Umeå: Umeå universitet. (finns som elektronisk resurs, permanent länk: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-65021) Se: DIVA http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:603114 Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna (2012). Att kartlägga och förbättra skolor- sex typskolor. Lund: Studentlitteratur. Pressmedd: http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/fritidspedagogersyrkesutvecklingtarolikavagar.5.7e203d5313d19d2029837.html Sandberg, Bo och Faugert Sven (2007/2011). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Skolverkets Allmänna råd (2007). Kvalitet i fritidshem, Allmänna råd och kommentarer. Skolverket (2010). Utveckling pågår. Om kvalitetsarbete i fritidshem. Skolverket (2011). Fritidshemmet - en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling. Skolverket (2012). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Skolverkets Allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Frizes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2901 Tornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund. Yohalem, N., Granger, R. C., & Pittman, K. J. (2009). The quest for quality: Recent developments and future directions for the out-of-school-time field. New Directions For Youth Development, 2009(121), 129-140. Valbar studentuppsats som behandlar fritidshem och någon aspekt av kvalitetsarbete eller utvärdering. Referenslitteratur Eklund Åsa (2011). Handboken planering och utvärdering. Fritidshem. Stockholm: Natur&Kultur. Falkenberg Karin & Ludvigsson Anne (2012). God kvalitet i fritidshem: Grund för elevers lärande, utveckling och hälsa. Malmö: Malmö stad. ( finns som elektronisk resurs). Klerfelt Anna (2013). Teknologi och barns lärprocesser i förskola, fritidshem och skola...europeiska studien STEPS. Göteborgs universitet. Karlsson, O. (1999) Utvärdering mer än en metod, en översikt. Skolverkets webbplats angående skolutveckling och kvalitetsarbete. http://www.skolverket.se/skolutveckling/kvalitetsarbete Lärarförbundet & Lärarnas Riksförbund Vi värderar kvalitet – om självvärdering och lärares utvecklingsarbete http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.107091!/Menu/article/attachment/Vi_varderar_kvalitet_maj_09.pdf

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.