Utbildningsvetenskaplig kärna 8, Teori och metod, 9 hp

Educational Sciences 8, Theory and Method, 9 credits

971G23

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Eva Bolander

Kursansvarig

Eva Bolander

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 5 (HT 2020) 202049-202104 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- förklara relationen mellan vetenskapsteoretiska antaganden och analysmetoder
- diskutera kvalitativa och kvantitativa metodansatser
- identifiera och argumentera för val av forskningsmetodiska ansatser
- planera en empirisk studie

Kursinnehåll

Kursen behandlar frågor om vetenskaplig kunskap samt betydelsen av ett medvetet vetenskapsteoretiskt förhållningssätt. Olika forskningsansatser, perspektiv och metoder samt olika datainsamlingsmetoders och materials möjligheter och begränsningar med relevans för det utbildningsvetenskapliga området diskuteras. Likaså diskuteras skillnaden mellan utvärdering och forskning. I kursen presenteras och diskuteras olika sätt att sammanställa och analysera olika typer av data. Relationen mellan val av metod, perspektiv och empiriskt material samt den utformning en undersökning kan ges problematiseras. I kursen granskas utbildningsvetenskapliga forskningspresentationer.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom muntlig och skriftlig examination.

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OBL1 Seminarium, obligatoriskt deltagande 0 hp D
SRE2 Skriftlig redovisning, Loggbok 4 hp U, G, VG
SRE3 Skriftlig redovisning, Forskningsplan (PM) 5 hp U, G, VG

7,5 hp läses på hösten 1,5 hp läses på våren

Litteraturlista, obligatorisk litteratur Bryman, Alan (2011) Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2009) Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Gruber, Sabine (2007) Skolan gör skillnad. Etnicitet och institutionell praktik. (diss.)Norrköping: Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet. Molander, Bengt (2003) Vetenskapsfilosofi. En bok om vetenskapen och den vetenskapande människan. Stockholm: Thales. Puskás, Tünde & Ålund, Aleksandra (2013) ”Etnicitet – gränsdragningens och skillnadskapandets komplexitet”, i Dahlstedt Magnus & Neergaard, Anders (red.) Migrationens och etnicitetens epok: Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier. Malmö: Liber. Dessutom tillkommer någon av nedanstående avhandlingar samt valfri litteratur som ni väljer utifrån ämne för PM Andersson, Birgit (2013) Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. (Diss.) Umeå: Umeå universitet. Bengtsson, Jenny (2013) Jag sa att jag älskade han men jag har redan sagt förlåt för det: ålder, genus och sexualitet i skolans tidigare år. (Diss.) Linköping: Linköpings universitet. Dahl, Marianne (2014) Fritidspedagogers handlingsrepertoar. Pedagogiskt arbete med barns olika relationer. (Diss) Växjö: Linnéuniversitetet Lilja, Annika (2013) Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. (Diss.) Göteborg: Göteborgs universitet. Litteraturlista, förslag på valfri litteratur Ahrne, Göran & Svensson, Peter (2011) Handbok i kvalitativa metoder. Malmö: Liber. Berg, Gunnar (2003) “Dokumentanalys – metod för analys av skolan som institution” i Berg, Gunnar Att förstå skolan. Lund: Studentlitteratur. Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2012) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, Lund: Studentlitteratur. Charmaz, Kathy (2006) Constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis. London: Sage. Fangen, Katrine (2005) Deltagande observation. Malmö: Liber. Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2009) Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Gilje, Nils & Grimen, Harald (2007) Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos. Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1996) Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Studentlitteratur: Lund. Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2009) Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. Stukát, Staffan (2011) Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Wibeck, Victoria (2010) Fokusgrupper. Om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod, Lund: Studentlitteratur. Winter Jørgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000) Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.