Fritidspedagogik, Verksamhetsförlagd utbildning 3, 6 hp
Schoolage Educare, Teaching Practice 3, 6 credits
971G35
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Marie KarlssonKursansvarig
Marie KarlssonStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 3 (HT 2024) | 202436-202440 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 3 (HT 2024) | 202436-202440 | Svenska | Nyköping | O |
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 3 (HT 2024) | 202436-202440 | Svenska | Norrtälje | O |
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 3 (HT 2024) | 202436-202440 | Svenska | Nynäshamn | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Förkunskapskrav
Godkänt resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, verksamhetsförlagd utbildning eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande
- planera undervisning av enskilda ämnesområden inom det utomhuspedagogiska fältet, i relation till hållbar utveckling och gällande styrdokument
- genomföra planerad undervisning med anpassning till elevernas behov och förutsättningar
- utvärdera planerad och genomförd undervisning och reflektera över elevernas upplevelse och lärande
- dokumentera elevers behov och förutsättningar som grund för att planera undervisning som bidrar till en meningsfull och innehållsrik fritid i fritidshemmet
- hantera sociala relationer i fritidshemmets/ skolans verksamhet i enlighet med skolans värdegrund
- reflektera över det egna agerandet i sampel med elever, vårdnadshavare och arbetslag och ge förslag på utvecklingsområden utifrån konstruktiv kritik.
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning inom det fritidspedagogiska området i fritidshem och skola. På kursen är ett genomgående tema det utomhuspedagogiska fälten. Studenten planerar, genomför och utvärderar enskilda ämnesområden i det utomhuspedagogiska fältet. I planering, genomförande och utvärdering ska studenten ta hänsyn till olika elevers behov och intressen. Studenten ska även visa förmåga att hantera sociala relationer i fritidshemmet och skolans verksamhet i enlighet med skolans värdegrund. Vidare ska studenten visa förmåga till ledarskap och kunna använda didaktiska kunskaper i undervisningsuppdraget för att erbjuda elever en meningsfull och innehållsrik fritid. Studenten ska även reflektera över genomförd undervisning och utifrån sitt agerande kunna dra slutsatser kring vad som kan förändras.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor samt en skriftlig reflektionsuppgift.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
För alla kurser oavsett betygsskala gäller följande:
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
För kurser med tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid satstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TSLF | Tillämpade sociala förmågor | 2.5 hp | U, G |
TDLF | Tillämpade didaktiska förmågor | 2.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig reflektionsuppgift | 1 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteratur lista ht24 | Litteratur lista ht24.pdf |