Fritidspedagogik 3, verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Schoolage Educare, Teaching Practise, 6 credits
971G35
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 3 (HT 2015) | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Förkunskapskrav
Godkänt resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, verksamhetsförlagd utbildning eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande
- visa förmåga att på ett lämpligt och ansvarsfullt sätt hantera sociala relationer i fritidshemmets/ skolans verksamhet i enlighet med skolans värdegrund
- kunna anpassa kommunikationen, verbal och icke-verbal, till målgrupp och situation.
- visa förmåga att utifrån konstruktiv kritik dra slutsatser och förändra sitt agerande.
- utifrån elevers behov och förmågor kunna planera, leda och på flera sätt utvärdera ett enskilt ämnesområde i det utomhuspedagogiska fältet.
- visa förmåga att bedöma och urskilja utvecklingsområden för verksamheten samt föreslå lösningar som bidrar till att ge barn en meningsfull och innehållsrik fritid.
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning inom det fritidspedagogiska området i fritidshem och skola. Studenten övar initiativförmåga i den pedagogiska verksamheten samtidigt som studenten visar förmåga att etablera relationer med elever utan att förlora den professionella integriteten. Dessutom övar studenten på samverkan med vårdnadshavare och skolans och fritidshemmets olika aktörer samt diskuterar vad ett professionellt förhållningssätt kan innebära samt hur konflikter kan hanteras.
Studenten övar också på att visa ett medevetet förhållningssätt till jämställdhet och jämlikhet som kan motverka diskriminering och kränkande behandling. I samband med detta diskuteras också anmälningsplikt, sekretess och dokumentation.
Den studerande planerar och genomför på ett varierat sätt aktiviteter som behandlar hållbar utveckling och utomhuspedagogik som tillvaratar elevers kunskaper och erfarenheter. Studenten övar att på olika sätt följa upp och utvärdera dessa aktiviteter utifrån elevernas synpunkter samt nationella styrdokument.
Vidare ska studenten visa förmåga till ledarskap, tydlighet och struktur och kunna använda didiktiska kunskaper för att identifiera problem/ dilemman i verksamheten och föreslå lösningar.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor.
PROVKODER
TSLF - Tillämpade sociala förmågor 2,5 hp UG
TDLF - Tillämpade didaktiska förmågor 3,5 hp UG
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.