Fritidspedagogik 1, Fritidshemmets uppdrag, 7.5 hp
Schoolage Educare 1, Introduction to Schoolage Educare and Learning, 7.5 credits
971G37
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Magnus JanssonKursansvarig
Magnus JanssonStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 2 (VT 2022) | 202204-202208 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 2 (VT 2022) | 202204-202208 | Svenska | Västervik | O |
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 2 (VT 2022) | 202204-202208 | Svenska | Nyköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande aspekter av lärares undervisning i fritidshemmets verksamhet
- redogöra för olika teorier och perspektiv på kunskap och lärande inom fritidspedagogik
- diskutera fritidshemmets uppdrag och funktion i ett samhälleligt perspektiv
- identifiera och beskriva grupprocesser, yrkesspråk och yrkeskunnande
- identifiera och diskutera arenor och rum för elevers fria tid/fritid i fritidshem
Kursinnehåll
I kursen introduceras området fritidspedagogik. Kursen fokuserar främst lärares arbete i fritidshem och berör grupprocesser, yrkesspråk och yrkeskunnande som viktiga delar av detta. Centrala begrepp som tas upp är profession, funktion, lärande, ledarskap och uppdrag i relation till yrkesetik och de styrdokument som reglerar verksamheten i fritidshem och skola. Lärares planeringsprocesser för fritidshemmets undervisning är ett viktigt innehåll liksom fritidshemmet som samhällsinstitution vilket belyses i ett samtida perspektiv.Vidare belyses och diskuteras grupprocesser och olika arenor och rum, fysiska och digitala, i elevers fria tid/fritid.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarium och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar, individuellt och i grupp.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SME4 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag | 1.5 hp | U, G |
SME5 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag | 1.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarieserie | 1 hp | U, G |
SRE3 | Individuell skriftlig uppgift | 3.5 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.