Fritidspedagogik 2, Kommunikation, lek och lärande i fritidshem, 15 hp
Schoolage Educare 2, Communication, play and learning in School-age educare, 15 credits
971G39
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Marie KarlssonKursansvarig
Marie KarlssonStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 2 (VT 2022) | 202209-202223 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 2 (VT 2022) | 202209-202223 | Svenska | Västervik | O |
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 2 (VT 2022) | 202209-202223 | Svenska | Nyköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- reflektera över barns identitetsskapande i relation till sociala kategoriseringar
- beskriva barn som aktörer i kommunikation och samspel på olika arenor
- redogöra för teorier om didaktiska perspektiv på lek
- diskutera organisering av lek utifrån forskning om genus och jämställdhet
- beskriva digitala verktyg i relation till elevers lärande
- redogöra för olika faktorer av betydelse för grundläggande läs- och skrivlärande
- identifiera arenor och rum för språklig utveckling och lärande på fritidshem
- redogöra för olika aspekter av matematiska teorier och matematiskt lärande
- använda intervjumetod som grund för ett vetenskapligt arbete
Kursinnehåll
I kursen berörs två för fritidshemmet centrala områden, dels arbetet med barns sociala samspel och dels uppdraget att skapa förutsättningar för lärande. I kursen behandlas också olika aspekter av barn som aktörer i kommunikation, samspel och lek på olika arenor vilket är ett centralt kunskapsinnehåll i det fritidspedagogiska området. Lek och dess förutsättningar bearbetas utifrån genus- och jämställdhetsperspektiv. Dessutom behandlas teoretiska perspektiv som beskriver barns identitetsskapande, liksom relationen till sociala kategoriseringar och socialt samspel. Vidare behandlas begreppen lärande i förhållande till fritidshemmets uppdrag och kontext. Lärande i förhållande till olika innehåll och olika verktyg tas upp, bl.a. berörs språk, matematik, digitala verktyg, barnlitteratur. I kursen behandlas också grundläggande teorier och aspekter av barns språkliga och matematiska lärande. I kursen ingår också att genomföra ett avgränsat vetenskapligt fältarbete om barns samspel utifrån intervjuer samt att diskutera intervju som metod.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, seminarier, samt självständiga studier.
Examination
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE3 | Hemtentamen, språk | 2 hp | U, G |
SEM2 | Seminarieserie om språk | 1 hp | U, G |
SEM1 | Aspekter av matematiskt lärande | 2 hp | U, G |
SRE4 | Individuell skriftlig uppgift | 4.5 hp | U, G, VG |
SME4 | Gruppuppgift, fältforskning | 3.5 hp | U, G |
SEM3 | Seminarieserie lek, relationer | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.