Fritidspedagogik 4, tekniska, digitala och estetiska uttrycksmedel i fritidshemmet, 13.5 hp
Schoolage Educare 4, technical, digital and aesthetic expression, 13.5 credits
971G40
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Thomas DahlKursansvarig
Thomas DahlStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 4 (VT 2018) | 201805-201813 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- använda tekniska, digitala, och estetiska uttrycksmedel som verktyg för barns och elevers skapande och lärande
- visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser
- kunna utifrån vetenskaplig litteratur diskutera och analysera användning av olika digitala, tekniska och estetiska uttrycksmedel i fritidshemmet
- kunna utifrån vetenskaplig litteratur diskutera barns och elevers egen användning av medier, digitala arenor och miljöer samt kultur för, med och av barn
- diskutera betydelsen av samverkan mellan fritidshemmets aktörer och samhälls- och kulturinstitutioner
- uppvisa förmåga att både skriftligt och muntligt relatera teoretiska resonemang och begrepp till empirisk analys
Kursinnehåll
Kursen utgörs i huvudsak av en tillämpad och praktisk del där de studerande övar och prövar olika tekniska, digitala, och estetiska uttrycksmedel som kan användas som verktyg för barns och elevers skapande och lärande i fritidshemmet. Likaså får de studerande prova olika material, redskap och tekniker som kan användas för olika former av skapande och konstruerande i den pedagogiska verksamheten. Den tillämpade och praktiska delen sätts in i ett teoretiskt sammanhang där den studerande utifrån vetenskaplig litteratur kritiskt skall diskutera och analysera användning av olika digitala, tekniska och estetiska uttrycksmedel som pedagogiska redskap i fritidshemmet samt barns och elevers egen användning av desamma.
I kursen problematiseras även begreppen meningsfull fritid, samt kultur för, med och av barn.
Ett perspektiv som tas upp i relation till detta är jämställdhet, bland annat problematiseras barns
kulturanvändning i relation till genus.Fritidshemmet som institution och pedagogisk verksamhet belyses såväl ur samhälls- som kulturteoretiska perspektiv.
Vidare belyser kursen samverkan mellan fritidshemmets aktörer och omgivande samhälls- och kulturinstitutioner. I kursen behandlas relationen mellan vuxenproducerad kultur för barn och barns egen kulturproduktion och skapande samt grundlärarens roll att medla, samverka och förflytta sig mellan institutionsnivå (fritidshem och samverkande samhälle) och barnen.
Inom ramen för kursen fördjupas metodkunskaper med fokus på kvalitativ analys
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen grundar sig på praktiska övningar och tillämpningar av tekniska, digitala och estetiska uttrycksmedel. Undervisningen sker i form av studentaktiva arbetsformer, föreläsningar, seminarier, individuella och gruppvisa uppgifter samt handledning.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntliga redovisningar.
Examinerande dokumentation av de praktiska och tillämpade delarna.
PROVKODER
SRE1 Skriftlig redovisning, arbetsbok 6 hp VG
SRE2 Hemtentamen 7,5 hp VG
OBL1 Workshop 0 hp D
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.