Musik 2, 15 hp

Music 2, 15 credits

971G15

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Björn Sunnerstam

Kursansvarig

Björn Sunnerstam

Studierektor eller motsvarande

Karin Stolpe
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 5 (HT 2018) 201834-201843 Svenska Norrköping, Norrköping V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande

• på en grundläggande nivå kunna omsätta en notbild i ett korrekt klingande resultat och kunna skapa musik med skilda musikaliska verktyg och uttryck
• utifrån aktuell forskning och läroplanens syften och innehåll kunna argumentera för och motivera värdet av musikalisk verksamhet
• kunna integrera musikaliska arbetssätt med pedagogiskt arbete i övriga ämnen
• vara förtrogen med läroplanens kursplan i musik och känna till hur bedömningskriterier och betygssättning i musik ska tillämpas
• kunna söka, läsa och kommentera vetenskapliga arbeten inom det musikaliska området samt ha genomfört och dokumenterat en mindre empirisk undersökning om musik i skolan
• kunna ge tydliga instruktioner och ta vara på musikämnets möjligheter till lärande samt kunna analysera det egna pedagogiska ledarskapet

Kursinnehåll

Kursen har ett genomgående didaktiskt perspektiv. Den omfattar såväl bruksspel i piano som ensemblespel och musikskapande. Reflektioner kring musikaliskt lärande relateras till forskning och styrdokument samt till begreppen genus och etnicitet.

Förutom musikämnets egenvärde behandlas dess möjligheter till samarbete med andra ämnen. Kursen vill ge medvetenhet och kunskap om bedömning och betyg i musikämnet samt om relevant utrustning och material i en musiksal. En musikalisk föreställning med pedagogisk relevans planeras, genomförs och utvärderas. Genom skrivande av och opponerande på en rapport tillämpas ett vetenskapligt förhållningssätt samt kunskaper om problemställningar, metoder och forskningsetik.

Undervisnings- och arbetsformer

Arbetsformerna är varierande och organiseras som enskilt arbete och som arbete i grupp. I kursen förekommer föreläsningar, verkstäder, seminarier samt studier av litteratur. Dessutom finns övande inslag av studentstyrda aktiviteter i form av litteraturseminarier och verkstäder.

Examination

Examinationen sker genom muntliga redovisningar, praktiska uppgifter samt skriftliga individuella uppgifter.

Provkoder
GRE1, 2 hp - bruksspel - UG
GRE2, 2 hp – musikskapande - UG
MRE1, 2 hp – musikdidaktik - UG
MRE2, 2 hp – litteraturseminarier - UG
MRE4, 3 hp – temaarbete, musikalen- UG
SRE1, 2 hp - betyg och bedömning - UG
SRE3, 2 hp – rapport - UV

OBL1 – verkstäder D

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE3 Rapport 2 hp U, G, VG
SRE1 Betyg och bedömning 2 hp U, G
OBL1 Verkstäder 0 hp D
MRE4 Temaarbete, musikalen 3 hp U, G
MRE2 Litteraturseminarier 2 hp U, G
MRE1 Musikdidaktik 2 hp U, G
GRE2 Musikskapande 2 hp U, G
GRE1 Bruksspel på piano 2 hp U, G
Samtliga titlar är obligatoriska! Grahn, M & Öfverström, C (2007) Musiskt lärande. Linköpings universitet: Skapande vetande → Kan också laddas ner från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-96585 Hanken, I M & Johansen, G (1998) Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag → OBS Kommer att kopieras upp och delas ut! Lindstrand, F & Selander, S (red) (2009). Estetiska lärprocesser - upplevelser, praktiker och kunskapsformer. Lund: Studentlitteratur Skolverket (2011) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11. Stockholm: Fritzes Stukát, S (2005) Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur Uddén, B (2004) Tanke – Visa – Språk. Lund: Studentlitteratur Att ladda ner från internet: Olsson, B (2010) Bedömning i estetiska ämnen – mer än bra eller dålig konst eller musik, ur Stiftelsen SAF/Lärarförbundet: Forskning om undervisning och lärande 3, januari 2010 http://www.stiftelsensaf.se/web/saf.nsf/file/3BE6BA1282C45E40C1257705001BAD95/$FILE/FUL3_Bedomning.pdf Skolverket (2011) Diskussionsunderlag till kursplanen i ämnet musik http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2541 Skolverket (2011) Kommentarmaterial till kursplanen i musik http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2561 Skolverket (2012) Bedömningsstöd i musik http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-7-9/bedomningsstod/praktiskt-estetiska-amnen/musik

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.