Engelska, 15 hp
English, 15 credits
972A01
Huvudområde
Engelska DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mikael JungevallKursansvarig
Mikael JungevallStudierektor eller motsvarande
Michael SmithKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 7 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 7 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Engelska, DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXSärskild information
Kursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
- på engelska kunna kommunicera skriftligt, där stil, grammatisk struktur, vokabulär och språklig nivå är anpassade till situation och mottagare
- på engelska kunna kommunicera muntligt på en nivå som språkligt, kommunikativt, uttalsmässigt och intonationsmässigt fungerar yrkesmässigt samt hjälper elever i årskurs F-3 att utvecklas
- ha kännedom om olika kulturer i den engelskspråkiga världen med fokus på t.ex. barnkultur och skola
- utifrån engelsk barnlitteratur kunna diskutera, problematisera och reflektera över hur t.ex. inkludering och exkludering tar sig uttryck.
- kunna relatera och kritiskt förhålla sig till teorier om språksinlärning och perspektiv på kunskap och lärande i olika delar av undervisningen i engelska
- med grund i didaktisk forskning och nationella styrdokument kunna planera, presentera, och utvärdera ett undervisningsmoment i engelska för elever i årskurs F-3 samt analysera och motivera val av innehåll, undervisningsformer och lär-resurser
- kunna reflektera över språkundervisningens anpassning till elevers ålder och individuella förutsättningar samt språkbakrund
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser, t.ex. drama och lek, kan användas i engelskundervisningen
- jämföra, analysera och utvärdera olika läromedel i engelska
- kritiskt kunna förhålla sig till IKT som pedagogiskt redskap
Kursinnehåll
Kursen består av två huvuddelar länkade till varandra genom innehåll. En del på 7,5 hp är, i första hand, till för den studerandes egen kommunikativa förmåga och kunskap om engelskspråkig kultur och litteratur. Den andra delen på 7,5 hp handlar om didaktik på avancerad nivå med inriktning mot språkundervisning för F-3. Kursens olika delar ska inte ses som separata moment utan som en helhet där språk, kultur och didaktik integreras.
Pronunciation
Den studerande undersöker, förbättrar och utvärderar sin egen muntliga språkfärdighet genom att arbeta med olika språkprogram i språkstudion samt spela in sig själv. Den studerande ska dessutom undersöka de delar av engelskt uttal och intonation som är intressanta ur ett F-3-perspektiv och lära ut fonetik/uttal till varandra i form av mini-lektioner.
Grammar and Writing
Den studerande arbetar med att förbättra sin språkliga kompetens och sin skriftliga kommunikativa förmåga genom olika språkfrämjande övningar med inriktning mot skrivande och strukturer. Fokus ligger dels på den studerandes individuella behov vad beträffar vokabulär, struktur och grammatik, dels på generella problem inom dessa fält, som den studerande behöver känna till i sin framtida lärarroll. Utöver seminarier och föreläsningar arbetar den studerande självständigt med olika språkfärdighetsprogram och övningar. En uppsats skrivs under kursens gång och sedan avslutas kursen med en salstentamen som testar grundläggande grammatik och skriftlig framställning. Det här momentet ligger som en strimma över hela kursperioden.
Cultural Studies
Den studerande undersöker begreppet engelsk kultur utan att nödvändigtvis koppla det till F-3-nivå och fördjupar sig inom självvalt område. Utöver föreläsning och seminarium arbetar den studerande självständigt och i grupp. Kursen examineras genom en muntlig presentation.
Analyzing Literature
Den studerande läser och analyserar engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur, som belyser olika samhällsrelaterade teman, som etnicitet, genus och lika villkor. Vidare analyserar den studerande verk inom barn- och ungdomslitteratur och diskuterar dem utifrån relevanta samhällsfrågor och använder därvidlag ett litteraturvetenskapligt förhållningssätt. Examinationen sker i form av seminarier där läraren leder samtalet utifrån ett antal frågor. Då kursen ger U-VG kommer också ett skriftligt underlag i form av anteckningar att behövas.
Didactics
Delkursen sker på avancerad nivå och fokuserar på teorier om språksinlärning samt metoder. Den studerande fördjupar sina kunskaper om språkdidaktik genom att undersöka, analysera, förhålla sig kritiskt till och presentera olika språkdidaktiska teorier och metoder. Utöver föreläsningar och seminarier arbetar den studerande självständigt och i grupp. Kursen examineras genom att den studerande redovisar/diskuterar i tvärgrupp de artiklar/ böcker som studerats i förväg.
Project Work
Delkursen sker på avancerad nivå och består av muntliga och skriftliga aktiviteter med inriktning på det pedagogiska arbetet i engelska för F-3. Studenten utarbetar, presenterar, motiverar samt diskuterar olika aktiviteter med stöd i teorier om språkinlärning för yngre åldrar samt i andra relevanta styrdokument. Studenten tränar på att använda och analysera olika undervisningsstrategier samt att anpassa sin undervisning och sitt språk efter ett mångkulturellt klassrum och elevers förutsättningar för att på ett lekfullt sätt arbeta med engelska. Att använda IKT som ett av många redskap och att bygga in estetiska lärprocesser i undervisningen är en del av projektet. Examinationen sker i form av en presentation.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker primärt på engelska i form av föreläsningar, seminarier, lektioner och övningar. Studenten förväntas dessutom arbeta självständigt samt i grupp med olika projekt och arbetsuppgifter. Lisam används som lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamenm, skriftlig salstentamen, muntlig tentamen, muntlig och skriftlig redovisning samt portfolio på engelska.
På kursen ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U)
Det är möjligt att få VG för hela kursen genom att
få VG på STN2 samt på MTL3 och MTL4
få VG på STN2 samt på MTL3 och POR2
få VG på STN2 samt på MTL4 och POR2
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
ESS1 | Skriftlig essä: Written Essay | 1 hp | U, G |
MTL3 | Muntlig tentamen m skr ulag; Barn- o ungd litteratur 1 | 2 hp | U, G, VG |
MTL4 | Muntlig tentamen m skr ulag; Barn- o ungd litteratur 2 | 2 hp | U, G, VG |
MTLY | Muntlig presentation: Language Did for Younger Years | 1 hp | U, G |
MTNC | Muntlig presentation: English Culture | 1 hp | U, G |
MTS1 | Muntlig presentation: Pronunciation | 1 hp | U, G |
POR2 | Skriftlig Portfolio: Didaktik | 2 hp | U, G, VG |
PROW | Muntlig och skriftlig presentation: Project Work | 3 hp | U, G |
STN2 | Skriftlig salstentamen: Grammar and Writing | 2 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.