Svenska, 25.5 hp
Swedish, 25.5 credits
972G07
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Christina AminoffKursansvarig
Christina Aminoff, Annika MindedalStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 3 (HT 2019) | 201934-202003 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 3 (HT 2019) | 201934-202003 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra översiktligt för det svenska språkets ljudstruktur och koppla det till det alfabetiska systemet
- redogöra översiktligt för det svenska språkets struktur på ord- och meningsnivå
- jämföra och diskutera läroplanens olika delar i förhållande till ämnet svenska
- beskriva skillnader mellan talat och skrivet språk
- beskriva faktorer som inverkar på barns språkliga utveckling i den mångkulturella skolan
- redogöra för och analysera barnkulturens multimodala former
- jämföra och analysera några skönlitterära och andra texter
- redogöra för några litteraturdidaktiska teorier
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser kan integreras i läs- och skrivundervisningen
- redogöra översiktligt för barnlitteraturens historiska utveckling och samtida förutsättningar
- granska och diskutera etablerade modeller för tidig läs- och skrivundervisning
- granska och diskutera läromedel i ämnet svenska
- jämföra och diskutera teorier om läs- och skrivutveckling
- kartlägga och bedöma elevers läs- och skrivfärdigheter
- redovisa ett projektarbete skriftligt med utvecklad formaliahantering
- uppmärksamma och identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter
- värdera och beakta lämpliga pedagogiska insatser för elever med tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter
Kursinnehåll
Kursen behandlar följande fyra huvudsakliga områden: Förutsättningar för den tidiga språk-, läs- och skrivutvecklingen, litteratur och textarbete, teorier om läs- och skrivutveckling och modeller för läs- och skrivundervisning, samt läs- och skrivsvårigheter. I kursen studeras biologiska och miljömässiga faktorer som påverkar barns språkliga utveckling. Här studeras också språkets struktur på olika nivåer, samt skillnader mellan talat och skrivet språk som utgör premisser för att förvärva en skriftspråklig kompetens. Inom området läs- och skrivutveckling studeras framförallt teorier om läs- och skrivmodeller och hur dessa kan omsättas i evidensbaserad tidig läs- och skrivpedagogik. Detta område innehåller också en granskning av läromedel i ämnet svenska. Dessutom sätts läs- och skrivundervisningen in i ett internationellt perspektiv. Barnbokens nutida genrer och dess historiska förutsättningar studeras. I samband härmed läses också om grundläggande litteraturdidaktisk teoribildning, liksom teorier om textanalys och litteratursamtal, samt hur dessa kan tillämpas i praktisk verksamhet. Barns tidiga skrivprocesser och deltagande i varierade multimodala textvärldar diskuteras. Slutligen studeras kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivfärdigheter, vilket dessutom utgör en förutsättning för att kunna uppmärksamma och identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, fältstudier, därutöver ingår arbete i grupp och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig redovisning, salstentamen och redovisning av ett projektarbete.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL2 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
STN6 | Skriftl tentamen: salstentamen litteratur o textarbete | 4.5 hp | U, G |
STN5 | Skriftl tentamen: salstentamen tidig språkutveckling | 6 hp | U, G |
SRE3 | Skriftl redovisn: läs- o skrivinlärnings modeller o läromede | 3 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning: läs- och skrivsvårigheter | 2 hp | U, G |
PRO2 | Projektarbete: skriftlig redovisn, kartläggning | 10 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9789140692092
ISBN: 9789144067438
Tillhandahålles via LISAM
ISBN: 9789140689443
ISBN: 912772297X, 9789127722972
ISBN: 9789151102252
ISBN: 9789173828772
ISBN: 9789144082134
ISBN: 9789171735140
s.37-47
Tillhandahålles på LISAM.
Kap 2 och 3ISBN: 9789185589364
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:349643/FULLTEXT02.pdf
ISBN: 9789127412583
ISBN: 9789127437517
ISBN: 9789147114085
(Beställs från
https://www.dyslexiforeningen.se/boken-aktuellt-om-dyslexi/)
ISBN: 9789144018577
ISBN: 9789144095189
ISBN: 9789140688446
Kapitel: Johansson, M. (2015). Att bygga upp en förståelse – några aspekter på
meningsskapande i svenska och franska gymnasieelevers läsning av en skönlitterär
text, s.157-168 (tillhandahålles via Lisam)
ISBN: 9789127136007
Artiklar
Pp 29-51.
Pp 247-256
Pp 125-143.
Övrigt
Att skugga intrigen
https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Gymnasieskola/011-perspektiv_litteraturundervisning/del_06/
Berättelseansiktet
https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/000_Samtal-om-text/del_03/
Eftertänksam dialog
https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/000_Samtal-om-text/del_07/
Ajvide Lindqvist, John ”Fulet” ur Låt de gamla drömmarna dö (2011). (tillhandahålles via Lisam)
Bara för dig på lågstadiet. 12 Berättelser (2015)
Hassen Khemiri, Jonas ”Oändrat oändlig” ur samlingen Invasion: Pjäser, noveller, texter (2009). Novellen finns att ladda ner och lyssna på här: http://www.khemiri.se/lyssna/oandrat-oandlig/
Lindenbaum, Pija Gittan och gråvargarna (2001)
Nilsson Brännström, Moni Tsatsiki och farsan (2015)
Lindgren, Astrid Mio, min Mio (1954)
Lind, Åsa Sandvargen (valfri upplaga och titel)
Sagan om Rödluvan och vargen (valfri ”traditionell” version)
Valfri ABC-, dikt- eller rim- och ramsbok för barn
Valfri bilderbok för åldersgruppen 6–9 år. En bilderbok per ILS-grupp.
Valfri folk- eller konstsaga
Valfri fabelsamling för barn
Dikter (tillhandahålles via Lisam)
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.