Svenska, 25.5 hp

Swedish, 25.5 credits

972G07

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Christina Aminoff

Kursansvarig

Christina Aminoff, Annika Mindedal

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1GF3 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) 3 (HT 2019) 201934-202003 Svenska Linköping, Valla O
L1GF3 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) 3 (HT 2019) 201934-202003 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra översiktligt för det svenska språkets ljudstruktur och koppla det till det alfabetiska systemet
- redogöra översiktligt för det svenska språkets struktur på ord- och meningsnivå
- jämföra och diskutera läroplanens olika delar i förhållande till ämnet svenska
- beskriva skillnader mellan talat och skrivet språk
- beskriva faktorer som inverkar på barns språkliga utveckling i den mångkulturella skolan
- redogöra för och analysera barnkulturens multimodala former
- jämföra och analysera några skönlitterära och andra texter
- redogöra för några litteraturdidaktiska teorier
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser kan integreras i läs- och skrivundervisningen
- redogöra översiktligt för barnlitteraturens historiska utveckling och samtida förutsättningar
- granska och diskutera etablerade modeller för tidig läs- och skrivundervisning
- granska och diskutera läromedel i ämnet svenska
- jämföra och diskutera teorier om läs- och skrivutveckling
- kartlägga och bedöma elevers läs- och skrivfärdigheter
- redovisa ett projektarbete skriftligt med utvecklad formaliahantering
- uppmärksamma och identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter
- värdera och beakta lämpliga pedagogiska insatser för elever med tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter 

Kursinnehåll

Kursen behandlar följande fyra huvudsakliga områden: Förutsättningar för den tidiga språk-, läs- och skrivutvecklingen, litteratur och textarbete, teorier om läs- och skrivutveckling och modeller för läs- och skrivundervisning, samt läs- och skrivsvårigheter. I kursen studeras biologiska och miljömässiga faktorer som påverkar barns språkliga utveckling. Här studeras också språkets struktur på olika nivåer, samt skillnader mellan talat och skrivet språk som utgör premisser för att förvärva en skriftspråklig kompetens. Inom området läs- och skrivutveckling studeras framförallt teorier om läs- och skrivmodeller och hur dessa kan omsättas i evidensbaserad tidig läs- och skrivpedagogik. Detta område innehåller också en granskning av läromedel i ämnet svenska. Dessutom sätts läs- och skrivundervisningen in i ett internationellt perspektiv. Barnbokens nutida genrer och dess historiska förutsättningar studeras. I samband härmed läses också om grundläggande litteraturdidaktisk teoribildning, liksom teorier om textanalys och litteratursamtal, samt hur dessa kan tillämpas i praktisk verksamhet. Barns tidiga skrivprocesser och deltagande i varierade multimodala textvärldar diskuteras. Slutligen studeras kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivfärdigheter, vilket dessutom utgör en förutsättning för att kunna uppmärksamma och identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, fältstudier, därutöver ingår arbete i grupp och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning, salstentamen och redovisning av ett projektarbete.

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OBL2 Obligatoriskt moment 0 hp D
STN6 Skriftl tentamen: salstentamen litteratur o textarbete 4.5 hp U, G
STN5 Skriftl tentamen: salstentamen tidig språkutveckling 6 hp U, G
SRE3 Skriftl redovisn: läs- o skrivinlärnings modeller o läromede 3 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning: läs- och skrivsvårigheter 2 hp U, G
PRO2 Projektarbete: skriftlig redovisn, kartläggning 10 hp U, G, VG

Böcker

Alatalo, Tarja, (2016) Läsundervisningens grunder 1. uppl. Malmö : Gleerups, 2016

ISBN: 9789140692092

Bjar, Louise, Liberg, Caroline, (2010) Barn utvecklar sitt språk 2., [uppdaterade] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144067438

Tillhandahålles via LISAM

Boglind, Ann, Nordenstam, Anna, (2015) Från fabler till manga 1. uppl. Malmö : Gleerups utbildning, 2015

ISBN: 9789140689443

Druid-Glentow, Birgit, (2006) Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok 1. uppl. Stockholm : Natur och kultur, 2006

ISBN: 912772297X, 9789127722972

Ekholm, Christer, (2019) Epikanalys : en kort introduktion Malmö : Gleerups, [2019]

ISBN: 9789151102252

Frank, E. & Herrlin, K., (2018) Stavning – bokstavlig begrundan. Stockholm: Skolverket.

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/F%C3%B6rskoleklass/036_tidigskrivundervisning/ del_02/

Gibbons, Pauline, Sandell Ring, Anniqa, (2016) Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet 4., uppdaterade uppl. / översättning: Kristina Aldén ; granskning: Anniqa Sandell Ring Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016

ISBN: 9789173828772

Hammar Chiriac, Eva, Einarsson, Charlotta, (2013) Gruppobservationer : teori och praktik 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144082134

Hedman, C., (2017) Läsförståelse med flera språk som resurs. Stockholm: Skolverket.

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/F%C3%B6rskoleklass/030_tidiglasundervisning/ del_06/

Langer, Judith A., (2017) Litterära föreställningsvärldar : litteraturundervisning och litterär förståelse Andra upplagan Göteborg : Daidalos, 2017

ISBN: 9789171735140

s.37-47

Tillhandahålles på LISAM.

Kap 2 och 3

Liberg, Caroline, Author, Uppsala universitet, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för didaktik, Originator, (2008) Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag

http://www.ep.liu.se/ecp/032/ecp08032.pdf

Liberg, Caroline, Hyltenstam, Kenneth, Myrberg, Mats, Frykholm, Clas-Uno, Hjort, Madeleine, Nordström, Gert Z, Wiklund, Ulla, Persson, Magnus, (2007) Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet [reviderad upplaga] Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007

ISBN: 9789185589364

https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:349643/FULLTEXT02.pdf

Lundberg, Ingvar, (2008) God skrivutveckling : kartläggning och övningar 1. uppl. Stockholm : Natur och kultur, 2008

ISBN: 9789127412583

Lundberg, Ingvar, Herrlin, Katarina, (2014) God läsutveckling : kartläggning och övningar 3., utök. uppl. Stockholm : Natur & Kultur, 2014

ISBN: 9789127437517

Nygren, T. & Brounéus, F., (2018) Källkritik i digitala medier –en didaktisk utmaning. Stockholm: Skolverket.

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/0- digitalisering/Grundskola/200_Kritisk_anvandning_av_natet/del_05/

Schött, Kristina, (2015) Studentens skrivhandbok 3. [bearb.] uppl. Stockholm : Liber, 2015

ISBN: 9789147114085

Skolverket, (2014) Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm : Skolverket

http://www.skolverket.se/publikationer?id=3299

Skolverket, (2012) Få syn på språket Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör], 2012

https://www.skolverket.se/publikationer?id=2843

Skolverket, (2011/2019) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019 Stockholm: Skolverket
Skolverket, (2016) Nya språket lyfter, lärarhandledning Stockholm: Skolverket

https://www.skolverket.se/publikationer?id=2474

Svenska dyslexiföreningen, (2012) Dyslexi : aktuellt om läs- och skrivsvårigheter : Bok 2 Stockholm : Svenska dyslexiföreningen

(Beställs från
https://www.dyslexiforeningen.se/boken-aktuellt-om-dyslexi/)

Svensson, Ann-Katrin, (2009) Barnet, språket och miljön : från ord till mening 2., omarb. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144018577

Taube, Karin, (2013) Barns tidiga skrivande 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144095189

Tengberg, Michael, Olin-Scheller, Christina, (2015) Svensk forskning om läsning och läsundervisning 1. uppl. Lund : Gleerups Utbildning, 2015

ISBN: 9789140688446

Kapitel: Johansson, M. (2015). Att bygga upp en förståelse – några aspekter på
meningsskapande i svenska och franska gymnasieelevers läsning av en skönlitterär
text, s.157-168 (tillhandahålles via Lisam)

Vetenskapsrådet, (2002) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning Stockholm: Vetenskapsrådet

http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf

Westlund, Barbro, (2017) Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier och förståelse : fk-årskurs Första utgåvan Stockholm : Natur & Kultur, [2017]

ISBN: 9789127136007

Artiklar

Alatalo, T., "Kalle, du kan ju läsa!" Förskoleklasslärare synliggör förskoleklasselevers skriftspråksutveckling. Nordic Journal of Literacy Research 2017, Vol 3 No2, pp1-18

https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/479

Riley, Jeni & Reedy, David, Developing young children´s thinking through learning to write argument. Journal of early childhood literacy Vol. 5/No 1/2005

Pp 29-51.

Tjernberg, Catharina, Mattson, Eva Heimdahl, Inclusion in practice: a matter of school culture European Journal of Special Needs Education Vol. 29/No 2/2014

Pp 247-256

Topping, K., Ferguson, N., Effective literacy teaching behaviours Journal of Research in Reading Vol 28/No 2/2005

Pp 125-143.

Övrigt

Filmer

Att skugga intrigen

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Gymnasieskola/011-perspektiv_litteraturundervisning/del_06/

Berättelseansiktet

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/000_Samtal-om-text/del_03/

Eftertänksam dialog

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/000_Samtal-om-text/del_07/

Skönlitteratur

 

Ajvide Lindqvist, John ”Fulet” ur Låt de gamla drömmarna dö (2011). (tillhandahålles via Lisam)

Bara för dig på lågstadiet. 12 Berättelser (2015)

Hassen Khemiri, Jonas ”Oändrat oändlig” ur samlingen Invasion: Pjäser, noveller, texter (2009). Novellen finns att ladda ner och lyssna på här: http://www.khemiri.se/lyssna/oandrat-oandlig/

Lindenbaum, Pija Gittan och gråvargarna (2001)

Nilsson Brännström, Moni Tsatsiki och farsan (2015)

Lindgren, Astrid Mio, min Mio (1954)

Lind, Åsa Sandvargen (valfri upplaga och titel)

Sagan om Rödluvan och vargen (valfri ”traditionell” version)

Valfri ABC-, dikt- eller rim- och ramsbok för barn

Valfri bilderbok för åldersgruppen 6–9 år. En bilderbok per ILS-grupp.

Valfri folk- eller konstsaga

Valfri fabelsamling för barn

Dikter (tillhandahålles via Lisam)

Ytterligare litteratur/artiklar/filmer kan tillkomma

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.