Samhällsorienterande ämnen 1, 13.5 hp

Social Science 1, 13.5 credits

972G20

Huvudområde

Samhälle och kultur i ett skolperspektiv

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Maria Arvidsson

Kursansvarig

Maria Arvidsson

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1GF3 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) 2 (VT 2018) 201804-201814 Svenska Linköping, Valla O
L1GF3 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) 2 (VT 2018) 201804-201814 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Samhälle och kultur i ett skolperspektiv

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- beskriva interaktion och dynamiker mellan religion, samhälle och individ
- jämföra och diskutera förenande och särskiljande drag mellan olika religioner
- jämföra hur olika människor lever med och uttrycker sin religion
- redogöra för innebörder av icke-konfessionell undervisning
- redogöra för och diskutera exempel på barns tolkningar av livsfrågor
- redogöra för demokrati som ideal och praktik i ett hållbart samhälle
- redogöra för och diskutera mänskliga rättigheter, inklusive barns rättigheter, och människors lika värde, i skola och i samhälle
- redogöra för och diskutera samband mellan migration, mångkultur och en hållbar utveckling
- diskutera och planera enskilda ämnesmoment i religion- och samhällskunskap F-3 utifrån föreliggande styrdokument 

Kursinnehåll

Kursen inleds med en övergripande presentation av SO-ämnen (religions- och samhällskunskap, geografi och historia) både i fråga om det som är unikt och det som förenar dem.

I kursen behandlas frågor kring människan som social varelse med betoning på religions- och samhällsvetenskapliga aspekter. Makt, genus och etnicitet är teoretiska perspektiv som genomsyrar kursens innehåll. Studenten studerar och problematiserar SO-undervisning i grundskolans år F-3 med avseende på styrdokument, olika ämnestraditioner, centrala begrepp, arbetsformer, läromedel samt stoffurval.

Hur man kan förstå religion och religiositet, både på ett individuellt och samhälleligt plan, är för de studerande centrala tematiker. De studerande jämför trosuppfattningar, religioners ritualer, berättelser och samhälleliga avtryck utifrån såväl historiska som nutida förhållanden. Skolan som mötesplats för olika religioner diskuteras och relateras till Skollagens krav på konfessionslös undervisning. De studerande problematiserar barns livsfrågor i en skolkontext. 
 

De studerande analyserar demokratiska principer i olika kontexter och relaterar dessa till såväl grundläggande mänskliga rättigheter som till Barnkonventionen. Migration och dess konsekvenser för människa och samhälle diskuteras i kursen och frågor kring en hållbar utveckling är därmed centrala.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete, studiebesök samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen och muntlig redovisning.
PROVKODER:
STN3 - skriftlig tentamen samhällskunskap - 4hp (U-VG)
STN4 - skriftlig tentamen religion - 7 hp (U-VG)
MRE2 - Muntlig redovisning IKT - 2,5 hp (U-G)
OBL7 - litteraturseminarium, demokrati och mänskliga rättigheter - 0 hp (D)
OBL8 - litteraturseminarium, främlingsfientlighet och rasism - 0 hp (D)
OBL9 - litteraturseminarium, religion och religiositet - 0 hp (D)
OB10 - workshop, religionsfrihet och den icke-konfessionella skolan - 0 hp (D)
OB11 - workshop, livsfrågor i barnlitteratur - 0 hp (D) 

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.