Samhällsorienterande ämnen 2, 13.5 hp
Social Science 2, 13.5 credits
972G21
Huvudområde
Samhälle och kultur i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 2 (VT 2015) | Svenska | Linköping | O | |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 2 (VT 2015) | Svenska | Norrköping | O |
Huvudområde
Samhälle och kultur i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser Allmän didaktik, 5 hp, Kunskap och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning, 7.5 hp samt Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp och Samhällsorienterade ämnen 1, 13.5 hp eller motsvarande.
Lärandemål
Kursinnehåll
I kursen behandlar och problematiserar studenten föreställningar om plats och identitet utifrån geografiska, och historiska exempel. Det lokala rummet och hemorten är centralt. SO-undervisning i grundskolans år F-3 med avseende på styrdokument, olika ämnestraditioner, centrala begrepp, arbetsformer, källkritik, läromedel samt stoffurval studeras och diskuteras. Den studerande problematiserar och fördjupar sina kunskaper om epokerna stenålder, bronsålder och järnålder. I samband med detta lyfter den studerande även frågor kring barns tidsuppfattning. Vidare fokuserar den studerande på hur tolkning och användning av historien påverkas av de villkor som vi själva lever under.
I kursen studeras naturlandskapets uppkomst och karaktäristik, i synnerhet samspelet mellan naturlandskapet och mänsklig verksamhet. Även det urbana landskapet studeras och problematiserats utifrån platsbegreppet och hållbar utveckling. Fältstudier/exkursion används som ett pedagogiskt verktyg vid analys av olika landskap. Den studerande undersöker kartan och globen som kunskapsverktyg och relaterar den till barns omvärldsuppfattning.
I kursen diskuterar den studerande de teoretiska perspektiven genus och identitet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, seminarier och exkursioner, samt självständiga studier.
Examination
OBL 3-Kartografiverkstad 1.0 hp U-G
SME 5 Exkursion 4.0 hp U-G
SRE 2 – Skriftlig reflektion 2.0 hp U-VG
SME4 Lokalhistorisk didaktisk uppgift 4.0 hp U-G
SRE3 Tentamen 4.0 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.