Samhällsorienterande ämnen 2, 13.5 hp
Social Science 2, 13.5 credits
972G21
Huvudområde
Samhälle och kultur i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maria ArvidssonKursansvarig
Maria ArvidssonStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 2 (VT 2018) | 201815-201823 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 2 (VT 2018) | 201815-201823 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Samhälle och kultur i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för hur plats, tid och identitet ges olika betydelser utifrån geografiska och historiska exempel
- redogöra för och praktiskt-estetiskt visa hur närmiljön kan tas som utgångspunkt i SO-undervisning
- förklara samspel mellan natur- och kulturgeografiska förhållanden ifråga om människans bosättning och försörjning
- redogöra för hur kartor är konstruerade och hur de kan användas i allmänhet och i undervisning i F-3 i synnerhet
- diskutera ett urval läromedel och dess användbarhet i SO-undervisningen F-3
- använda grundläggande källkritiska metoder
- redogöra för grunddragen i människans äldsta historia, med fokus på utvecklingen i Norden
- diskutera och planera enskilda ämnesmoment i geografi och historia F-3 utifrån föreliggande styrdokument
- didaktiskt motivera olika arbetsformers användbarhet i SO-undervisningen F-3
Kursinnehåll
I kursen behandlar och problematiserar studenten föreställningar om plats och identitet utifrån geografiska, och historiska exempel. Det lokala rummet och hemorten är centralt. SO-undervisning i grundskolans år F-3 med avseende på styrdokument, olika ämnestraditioner, centrala begrepp, arbetsformer, källkritik, läromedel samt stoffurval studeras och diskuteras. Den studerande problematiserar och fördjupar sina kunskaper om epokerna stenålder, bronsålder och järnålder. I samband med detta lyfter den studerande även frågor kring barns tidsuppfattning.
I kursen studeras naturlandskapets uppkomst och karaktäristik, i synnerhet samspelet mellan naturlandskapet och mänsklig verksamhet. Även det urbana landskapet studeras och problematiserats utifrån platsbegreppet och hållbar utveckling. Fältstudier/exkursion används som ett pedagogiskt verktyg vid analys av olika landskap. Den studerande undersöker kartan och globen som kunskapsverktyg och relaterar den till barns omvärldsuppfattning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, seminarier och exkursioner, samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning samt skriftlig salstentamen
PROVKODER:
OBL3 - Kartografiverkstad 0 hp D
OBL4 - Litteraturseminarium, Källor och metod 0 hp D
OBL5 - Litteraturseminarium, Platsseminarium 0 hp D
OBL6 - Laboration, Geologi 0 hp D
SME5 - Skriftlig och muntlig redovisning, exkursion 3 hp U-G
SME6 - Skriftlig och muntlig redovisning. Lokalhistorisk uppgift 3,5 hp U-G
SRE2 - Skriftlig redovisning 3 hp U-VG
SRE3 - Skriftlig tentamen 4 hp U-VG
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.