Examensarbete 1, Svenska, 15 hp
Thesis 1, Swedish, 15 credits
972G27
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Hanna Lindström-SandahlKursansvarig
Hanna Lindström-SandahlStudierektor eller motsvarande
Henrik Lindqvist, Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 6 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 6 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXSärskild information
Förkunskapskraven ska vara uppnådda senast fredag v. 50 terminen innan kursen ges.
Kursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Förkunskapskrav
Utbildningsvetenskaplig kärna 1 , Allmändidaktik: Godkänd examination som examinerar förmågan att skriftligt formulera en sammanhängande text och använda grundläggande referensteknik.
Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande: Godkänd examination som examinerar förmågan att uttrycka sig akademiskt i skrift på grundläggande nivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- formulera en svenskdidaktisk problemställning
- identifiera, välja och analysera såväl nationella som internationella vetenskapliga texter som är relevanta för problemställningen
- motivera syfte, avgränsningar, urval och perspektiv för arbetet
- presentera och försvara sitt vetenskapliga arbete
- kritiskt granska och diskutera ett annat vetenskapligt arbete.
Kursinnehåll
Kursen innebär en fördjupning av tidigare studier och erfarenheter under utbildningen. I kursen vägleds den studerande successivt när det gäller den vetenskapliga kunskapsprocessens olika delar. Den studerande genomför ett längre vetenskapligt arbete inom svenska med didaktisk inriktning. Studenten formulerar en forskningsbar problemställning inom ett område med relevans för lärarprofessionen. Studenten väljer såväl nationella som internationella vetenskapliga texter i relation till formulerad problemställning och tillämpar ett analytiskt förhållningssätt i relation till dessa texter. Studenten granskar och ger återkoppling på såväl utkast som färdiga uppsatser som andra studenter har skrivit.
Undervisnings- och arbetsformer
Handledning, föreläsningar och seminarier samt litteraturstudier. Arbetet genomförs parvis.
Examination
Kursen examineras genom framläggning och försvar av uppsats samt opposition av annan uppsats.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPS1 | Uppsats | 15 hp | U, G, VG |
RESP | Respondentskap | 0 hp | U, G |
OPPO | Opponentskap | 0 hp | U, G |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789127134119
ISBN: 9127094650, 9789127094659
ISBN: 9789147114085
Artiklar
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A927689&dswid=-5516
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9144015747, 9789144015743
ISBN: 9789147112067
ISBN: 9789147113644
ISBN: 9789144101170
Webbsidor
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.