Svenska, verksamhetsförlagd utbildning, 4.5 hp

Swedish, Teaching Practise, 4.5 credits

972G37

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Christina Aminoff

Kursansvarig

Christina Aminoff

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1GF3 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) 3 (HT 2018) 201846-201848 Svenska Linköping, Valla O
L1GF3 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) 3 (HT 2018) 201846-201848 Svenska Norrköping, Valla O

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- planera en begränsad lektionsserie, inom ett arbetsområde, som innefattar läsning och skrivning med beaktande av styrdokument och didaktiska teorier

- leda en begränsad lektionsserie, inom ett arbetsområde, som innefattar läsning och skrivning

- följa upp en begränsad lektionsserie, inom ett arbetsområde, som innefattar läsning och skrivning

- visa förmåga att ta initiativ i den pedagogiska verksamheten

- kommunicera och interagera med elever i olika sammanhang

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i grundskolans förskoleklass eller årskurs 1-3. Den studerande planerar en begränsad lektionsserie inom ett arbetsområde i svenska i samråd med handledaren, samt genomför och följer upp den planerade undervisningen. Under kursen övar den studerande på att ta initiativ i den pedagogiska verksamheten samt att kommunicera och interagera med elever i olika sammanhang.   

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor 

Examination av de tillämpade sociala lärarförmågorna begränsas till tre tillfällen.

TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 1,5 hp U-G

TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 3 hp U-VG

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Alatalo, T. (red.) (2016). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups. Alatalo, T. (2017). "Kalle, du kan ju läsa!" Förskoleklasslärare synliggör förskoleklasselevers skriftspråksutveckling. Nordic Journal of Literacy Research, Vol 3 No 2, pp 1-18. (tillhandahålles via Lisam) Bjar, L. & Liberg, C. (red) (2010). Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur (s.101-109). . (tillhandahålles via Lisam) Boglind, A. & Nordenstam, A. (2015). Från fabler till manga 1. Malmö:Gleerups. Druid-Glentow, B. (2006). Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok. Stockholm: Natur & Kultur. Frank, E. & Herrlin, K. (2018). Stavning – bokstavlig begrundan. Stockholm: Skolverket. https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/F%C3%B6rskoleklass/036_tidig-skrivundervisning/del_02/ (tillhandahålles via Lisam) Gibbons, P. (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. (4., uppdaterade uppl.) Stockholm: Hallgren & Fallgren Hammar Chiriac, E. & Einarsson, C. (2014). Gruppobservationer: teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Hedman, C. (2017). Läsförståelse med flera språk som resurs. Stockholm: Skolverket. https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/F%C3%B6rskoleklass/030_tidig-lasundervisning/del_06/ . (tillhandahålles via Lisam) Johansson, M. (2015). Att bygga upp en förståelse – några aspekter på meningsskapande i svenska och franska gymnasieelevers läsning av en skönlitterär text. I M. Tengberg & C. Olin-Scheller (red.). Svensk forskning om läsning och läsundervisning (s.157-168), Malmö: Gleerups. (tillhandahålles via Lisam) Jönsson, K. (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola. Stockholm: Liber. Langer, J. A. (2017). Litterära föreställningsvärldar. Göteborg: Daidalos. Kap. 2 och 3 (tillhandahålles via Lisam) Myndigheten för skolutveckling (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:349643/FULLTEXT02.pdf Liberg, C. (2008). Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag. http://www.ep.liu.se/ecp/032/004/ecp0832004.pdf . (tillhandahålles via Lisam) Lundberg, I. (2010). God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur. Lundberg, I. & Herrlin, K. (2014). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Stockholm: Natur & Kultur. Riley, J. & Reedy, D. (2005) Developing young children´s thinking through learning to write argument. Journal of early childhood literacy Vol. 5 No 1, pp 29-51. Schött, K. (red.) (2015). Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber. Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisning. https://www.skolverket.se/publikationer?id=2698 . (tillhandahålles via Lisam) Skolverket (2012). Få syn på språket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=2843 . (tillhandahålles via Lisam) Skolverket (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3299 Skolverket (2016). Nya språket lyfter, lärarhandledning https://www.skolverket.se/publikationer?id=2474 Skolverket (2018). Lgr 11 (rev. 2018). https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975. Svensson, A-K. (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. Lund: Studentlitteratur. Taube, K. (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedt. Tjernberg, C. & Heimdahl Matsson, E. (2014). Inclusion in practice: a matter of school culture. European Journal of Special Needs Education Vol. 29, No 2, pp 247-256. Topping, K. & Ferguson, N. (2005). Effective literacy teaching behaviours. Journal of Research in Reading Vol 28 No 2, pp 125-143. UKLA/Blackwell Publishing. Svenska dyslexiföreningen (2012). Dyslexi: aktuellt om läs- och skrivsvårigheter. Bok 2. Stockholm: Svenska dyslexiföreningen. (Beställs från https://www.dyslexiforeningen.se/boken-aktuellt-om-dyslexi/) Vetenskapsrådet (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf Westlund, B. (2017). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse FK-årskurs 3. Stockholm: Natur & Kultur. Öhman, A. (2017). ”Att skugga intrigen”. Stockholm: Skolverket. https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Gymnasieskola/011-perspektiv_litteraturundervisning/del_06/Material/Flik/Del_06_MomentA/Artiklar/M11_gym_06A_01_skugga_intrigen.docx Filmer Att skugga intrigen https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Gymnasieskola/011-perspektiv_litteraturundervisning/del_06/ Skönlitteratur enligt separat lista på Lisam. Ytterligare litteratur/artiklar/filmer tillkommer.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.