Matematik 2, 12.5 hp
Mathematics 2, 12.5 credits
972G11
Huvudområde
Matematik DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Pether SundströmKursansvarig
Pether SundströmStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 4 (VT 2019) | 201904-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 4 (VT 2019) | 201904-201923 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Matematik, DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- granska och diskutera matematik i förskoleklass och de tidiga skolåren med avseende på innehåll och samhälleligt uppdrag,
- argumentera för val av innehåll, undervisningsmaterial och undervisningsformer i relation till styrdokument och elevers skilda förutsättningar,
- kartlägga, analysera och bedöma barns matematiska kunnande under de första skolåren,
- jämföra och relatera didaktiska perspektiv och förhållningssätt till grundläggande inlärning och undervisning i matematik,
- argumentera för forskningens relevans för undervisning och lärande i matematik och visa hur denna kan omsättas i en pedagogisk praktik,
Kursinnehåll
Kursen behandlar hur matematik gestaltas i styrdokument samt i förskoleklassens och grundskolans praktik. Olika förhållningssätt till lärande och undervisning i förhållande centralt innehåll för skolår F-3 bearbetas i kursen. Den studerande analyserar didaktiska verktyg. Ett genomgående tema i kursen är teorier om barns begreppsutveckling samt tal- och rumsuppfattning. Vidare behandlas elevers olikheter i relation till exempelvis genus, klass, etnicitet och normalitet/avvikelse och dess inverkan på lärande och undervisning i matematik. I kursen ingår också olika kartläggningsinstrument och former för bedömning av elevers kunnande i matematik. I kursen bearbetar studenten frågeställningar som relaterar till undervisning och lärande i matematik genom att ta del av minst tre vetenskapliga artiklar från nationella och internationella tidskrifter.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder samt arbete enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning samt skriftlig salstentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN2 | Skriftlig salstentamen | 7 hp | U, G, VG |
SRE4 | Skriftlig kartläggning och analys av barns matematiska kunsk | 2 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning: Granskning av forskning | 1.5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriska kursuppgifter | 0 hp | D |
MRE3 | Muntlig redovisning: Uppföljning av kartläggning | 2 hp | U, G, VG |
Böcker
Litteraturlistan är preliminär.
ISBN: 9789185143078
ISBN: 9789147099719
ISBN: 9175194937, 9789175194936
http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:660675/FULLTEXT01.pdf
ISBN: 9789144102481
ISBN: 9147046708
ISBN: 9789185143146
ISBN: 9789144091181
ISBN: 9789185143139
ISBN: 9789138327166
ISBN: 9789144068466
Artiklar
Artiklar och stenciler enligt lärares anvisningar tillkommer.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.