Idrott 2, 15 hp

Physical Education 2, 15 credits

973A02

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Tove Johansson

Kursansvarig

Tove Johansson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 7 (HT 2017) 201734-201743 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Särskild information

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser enl utbildningsplan.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- kritiskt förhålla sig till och resonera kring begreppet hälsa samt, med stöd i aktuell forskning, visa på hur barns hälsa kan stimuleras och utvecklas
- planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment för år F-6 inom de delar av idrottsämnet som kursen behandlar, samt argumentera för sina val
- praktiskt själv förevisa grundläggande övningar i de idrottsmoment som ingår
- hantera och anpassa ämnesinnehållet till elevers olika förutsättningar
- hantera säkerhetsaspekter inom de områden kursen behandlar
- visa förmåga att ge och ta konstruktiv kritik samt visa på förmåga att utvecklas vidare och anta nya utmaningar
- beskriva, förklara och tillämpa delar av kursplanen för idrott och hälsa år 1-6 samt ge exempel på hur dessa kan dokumenteras och bedömas
- välja och använda lämpliga IKT-hjälpmedel för undervisning och dokumentation och analys av elevers arbeten och insatser
- genomföra en mindre empirisk studie, där studenten självständigt även undersöker, jämför och granskar aktuell forskning och litteratur inom området samt motiverar metodval
- uppvisa ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt i skrivande av kursuppgifter och examinationer och kritiskt kunna granska eget och andras arbeten

Kursinnehåll

Genom att studera ämnesområdet Hälsa och livsstil utmanas studenten i att undersöka vad som skapar förutsättningar för en livslång hälsa och hur detta kan ta sig uttryck i arbetet med elever. Ett salutogent förhållningssätt problematiseras och praktiseras. Barns olika förutsättningar utifrån till exempel etnicitets- och genusaspekter sätts i fokus, vilka studenten får bearbeta och reflektera kring utifrån olika perspektiv relaterat till ämnet idrott och hälsa.

Studenten utmanas i att genomföra och anpassa friluftsliv och utevistelse till olika förhållanden och miljöer i syfte att skapa positiva upplevelser och lärsituationer i naturen. I samband med detta problematiseras värdet av ett aktivt friluftsliv.

Studenten ska utveckla och tillgodogöra sig fungerande redskap för utvärdering och bedömning i ämnet idrott och hälsa. Styrdokumenten för idrott och hälsa studeras och då främst med syfte att kunna tolka mål och att utveckla förutsättningar för god dokumentation. Konflikthantering och det egna ledarskapet problematiseras i både teori och praktik. Ämnesdidaktiken för idrott sätts i fokus och studenten övar upp sin förmåga att kritiskt förhålla sig till ämnesinnehåll och metodval.

Friluftsliv, orientering, bollspel och friidrott ägnas speciell uppmärksamhet i den här delkursen. Studenten kommer under kursens slutskede att i par genomföra i ett mindre projektarbete inom ett ämnesområde som knyter an till kursens innehåll.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops, seminarier, grupparbeten, studiebesök och självstudier. Lärplattform kommer att användas för kommunikation inom kursen.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga, muntliga och praktiska redovisningar enskilt och i grupp.

PROVKODER:
POR3 Portfolio: skriftlig redovisning, 5 hp U-VG
PRE3 Praktisk redovisning och individuell utvärdering Orientering, 1 hp U-G
PRE4 Praktisk redovisning och individuell skriftlig reflektion Friluftsliv, 3 hp U-G
PRE5 Praktisk redovisning Rörelseanalys, 1 hp U-G
RAP1 Skriftlig rapport Barns hälsa, 3 hp U-G
SRE2 Skriftlig tentamen: salstentamen Träningslära, 2 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Alsegård, Helena (2007) Samarbetsövningar. Stockholm: Sisu Idrottsböcker Bergin, Daniel (red.) (2011) Grundträning i friidrott 10-14 år. Stockholm: SISU idrottsböcker. Brügge m fl (2011) Friluftslivets pedagogik. Liber: Stockholm Doverborg, Elisabeth & Pramling Samulesson, Ingrid (2012) Att förstå barns tankar- kommunikationens betydelse. Stockholm: Liber. Hassmén Peter & Hassmén Nathalie (2010) Idrottsledarskap. Stockholm: Natur&Kultur (ISBN 978-91-27-08821-4) Huitfeldt, Åke m.fl. (1998) Rörelse & Idrott. Liber: Stockholm Kunststyrelsen (2011) Fysisk aktivitet og læring- en konsensuskonference. Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning (www.kunst.dk) Larsson, Håkan. Meckbach, Jane (red.)(2007) Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber Lindström Lars m.fl. (2011) Pedagogisk bedömning-Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholms Universitetsförlag Lundvall, Suzanne (2011) Lärande i friluftsliv – perspektiv och ämnesdidaktiska exempel. Stockholm: GIH Naturvårdsverket (2006) Naturen som kraftkälla – om hur och varför naturen påverkar hälsan. Stockholm; Naturvårdsverket. (Kan laddas ned från:http://naturvardsverket.se) Raustorp, Anders (2011). Att lära fysisk aktivitet. Uppsala: Kunskapsförlaget Schenker, Katarina (2011) På spaning efter idrottsdidaktik (avhandling) Malmö:Holmbergs förlag kan laddas ner via: http://forskning.mah.se/id/lukasc Skolverket (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03). Idrott och hälsa, ämnes¬rapport till rapport 253. Stockholm: Fritzes. (kan laddas ner via http://skolverket.se) Skolverket (2011a). Diskussionsunderlag till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm. (kan laddas ner via http://skolverket.se) Skolverket (2011b). Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm. (kan laddas ner via http://skolverket.se) Skolverket (2011c). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11). Stockholm: Fritzes. (kan laddas ner via http://skolverket.se) Skolverket (2011d). Ämnesplan för idrott och hälsa. Stockholm. (kan laddas ner via http://skolverket.se) Skolverket (2012). Bedömningsstöd i idrott och hälsa årskurs 7-9. Stockholm (kan laddas ner via http://skolverket.se) Stukat, Staffan (2011). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Svaleryd, Kajsa (2003) Genuspedagogik:en tanke och handlingsbok för arbete med barn och unga. Stockholm:Liber Tonkonogi, Michail , Bellardini,Helena (2012) Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom –för hälsa, prestation och individuell utveckling. Stockholm: SISU Idrottsböcker Wehlin, Anita(2011) Orientera i skolan. Stockholm: SISU Idrottsböcker Artikelsamling (delas ut vid kursstart) med utvalda sidor ur följande: Annerstedt, Claes (2007) Att lära sig vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare förlag. (Utvalda delar). Börjesson, Lena (2005) Kolbs lärstilar – vilken lärstil har du? Enskede: Metoda konsulter AB (Utvalda delar). Lindahl m.fl. (2011). Vinnare i långa loppet. Stockholm: SISU Idrottsböcker. Wiking & Lindström (2005) Idrott, motion och hälsa. Malmö: Liber. Enstaka artiklar kan tillkomma under kursens gång. Filmer på nätet: Hänvisning kommer att ges till filmer/föreläsningar på nätet som ska bearbetas inför/efter föreläsningar och seminarier

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.