Musik 2, 15 hp
Music 2, 15 credits
973A03
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Simon ÖstlingKursansvarig
Simon ÖstlingStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Särskild information
Förkunskapskrav
Godkänd kurs i Musik 1.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
• på en grundläggande nivå kunna omsätta en notbild i ett korrekt klingande resultat och kunna skapa musik med skilda musikaliska verktyg och uttryck
• utifrån aktuell forskning och läroplanens syften och innehåll kunna argumentera för och motivera värdet av musikalisk verksamhet
• kunna integrera musikaliska arbetssätt med pedagogiskt arbete i övriga ämnen
• vara förtrogen med läroplanens kursplan i musik och känna till hur bedömningskriterier och betygssättning i musik ska tillämpas och kommuniceras
• kunna söka, läsa och kritiskt granska vetenskapliga arbeten inom det musikaliska området samt ha genomfört och dokumenterat en mindre empirisk undersökning om musik i skolan
• kunna ge tydliga instruktioner och ta vara på musikämnets möjligheter till lärande samt kunna analysera det egna pedagogiska ledarskapet
Kursinnehåll
Kursen har ett genomgående didaktiskt perspektiv. Den omfattar såväl bruksspel i piano som ensemblespel och musikskapande. Reflektioner kring musikaliskt lärande relateras till forskning och styrdokument samt till begreppen genus och etnicitet.
Förutom musikämnets egenvärde behandlas dess möjligheter till samarbete med andra ämnen. Kursen vill ge medvetenhet och kunskap om bedömning och betyg i musikämnet samt om relevant utrustning och material i en musiksal. En musikalisk föreställning med pedagogisk relevans planeras, genomförs och utvärderas. Genom skrivande av och opponerande på en rapport tillämpas ett vetenskapligt förhållningssätt samt kunskaper om problemställningar, metoder och forskningsetik.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformerna är varierande och organiseras som enskilt arbete och som arbete i grupp. I kursen förekommer föreläsningar, verkstäder, seminarier samt studier av litteratur. Dessutom finns övande inslag av studentstyrda aktiviteter i form av litteraturseminarier och verkstäder.
Examination
Examinationen sker genom muntliga redovisningar, praktiska uppgifter samt skriftliga individuella uppgifter.
För betyget VG på hel kurs krävs VG på GRE3 samt G på övriga moment.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2019-09-10; Dnr LiU-2019-02897
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE3 | Rapport | 2 hp | U, G, VG |
SRE1 | Betyg och bedömning | 2 hp | U, G |
GRE3 | Bruks- och ensemblespel | 7.5 hp | U, G, VG |
GRE4 | Musikskapande | 3.5 hp | U, G, VG |
OBL2 | Litteraturseminarium | 0 hp | D |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.