Religionskunskap, 7.5 hp
Religion, 7.5 credits
973A04
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Fredrik GregoriusKursansvarig
Tomas WidholmStudierektor eller motsvarande
Lasse KvarnströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 7 (HT 2019) | 201939-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Särskild information
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
-diskutera religion och livsåskådning som vetenskapliga begrepp
-redogöra för och diskutera världsreligionerna avseende dessas historia, trosinnehåll, ritualer, traditioner, levnadsregler och berättelser
-redogöra för och diskutera religioners sociala funktion på samhälls- och individnivå
- argumentera med hjälp av religionsämnets centrala begrepp för val av stoff, undervisningsformer, läromedel och examination i relation till elevers förståelse och skilda förutsättningar
-analysera och kritiskt förhålla sig till grundskolans styrdokument kring religionsämnet
-analysera och problematisera film som läromedel i religionsundervisningen
-diskutera och problematisera hur etik och barns livsfrågor kan behandlas i undervisningen i relation till elevers förståelse och skilda förutsättningar
Kursinnehåll
I kursens inledande del diskuterar studenten hur religion och livsåskådning kan förstås som vetenskapliga begrepp. Vidare studeras judendomens, kristendomens, islams, hinduismens, buddhismens samt fornskandinavisk och samisk religion avseende dessas historia, trosinnehåll, ritualer, traditioner, levnadsregler och centrala berättelser. Studenten studerar och diskuterar även religioners och livsåskådningars sociala funktioner på samhälls- och individnivå.
Ämnesdidaktik
Parallellt med det övriga kursinnehållet genomförs didaktiska seminarier och föreläsningar där studenten studerar, skriver, diskuterar och analyserar förutsättningar för undervisning i grundskolan såsom styrdokument, lärares och elevers relation till religionsämnets kärna, utveckling och läromedel. Studenten analyserar även hur film kan användas på ett kritiskt sätt inom ramen för religionsämnet. Under kursens didaktiska delar diskuterar och problematiserar studenten även frågor om hur man kan undervisa kring etik och barns livsfrågor.
Undervisnings- och arbetsformer
Litteraturstudier, föreläsningar, seminarier samt genom gruppvisa diskussioner.
Examination
Kursen examineras genom hemtentamen samt muntlig och skriftlig redovisning
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Hemtentamen | 6 hp | U, G, VG |
SRE1 | Individuell skriftlig redovisning med muntlig uppföljning | 1.5 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9789140692658
ISBN: 9789140685889
ISBN: 9789140685919
Artiklar
Övrigt
Frisk, Anna-Karin (2016) "Från Orsak Till Mening - Att Kunna Relatera Ritualer Till Centrala Tankegångar Inom Olika Religioner." Forskning om undervisning och lärande 4, no. 1 (2016): 50, (via LISAM).
Panadero, E. & Jönsson, A. (2013). “The use of scoring rubrics for formative assessment purposes revisited: A review.” Educational Research Review 9, s. 129-144, (via LISAM).
Kompendium med urkundstexter (via LISAM)
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Studiehandledning | Studiehandledning.pdf |