Samhällskunskap, 7.5 hp
Social Studies, 7.5 credits
973A05
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Agneta GrönlundKursansvarig
Agneta GrönlundStudierektor eller motsvarande
Lasse KvarnströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 7 (HT 2019) | 201934-201938 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Särskild information
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
− diskutera demokrati som ideal och praktik i en välfärdsstat
− redogöra för och diskutera det svenska politiska systemet och dess framväxt
− identifiera och diskutera mänskliga rättigheter och människors lika värde, i skolan och i samhället
− diskutera resursfördelning och den offentliga sektorns roll i en markandsekonomi
− kritiskt diskutera informationsspridning, reklam och opinionsbildning i olika medier
− diskutera hur sociala, politiska och ekonomiska förhållanden hänger samman och påverkar varandra
− argumentera med hjälp av samhällskunskapsämnets centrala begrepp för val av stoff, undervisningsformer, läromedel och examination i relation till elevers förståelse och skilda förutsättningar.
− analysera och kritiskt förhålla sig till grundskolans styrdokument kring samhällskunskapsämnet
− kritiskt förhålla sig till olika typer av läromedel i samhällskunskapsundervisningen utifrån en medveten pedagogisk strategi
Kursinnehåll
I kursens inledande del diskuterar studenterna frågor om varför politiskt beslutsfattande behövs och olika former av legitimering. Därefter studerar de det svenska politiska beslutsfattandet och lagstiftningsprocessen. Vidare diskuterar studenterna frågor om resursfördelning, individ och gemenskap, samt mänskliga rättigheter i skolan och i samhället i stort. Avslutningsvis studerar och diskuterar studenterna frågor om informationsspridning, reklam och opinionsbildning i olika medier.
Ämnesdidaktik
Parallellt med det övriga kursinnehållet genomförs didaktiska seminarier och föreläsningar där studenten studerar, skriver, diskuterar och analyserar förutsättningar för undervisning i grundskolan såsom styrdokument, lärares och elevers relation till samhällskunskapsämnets kärna, utveckling och läromedel.
Särskilt fördjupas metodiska frågor om hur man kan undervisa om olika avsnitt i samhällskunskapsundervisningen. Studenterna tränar att förhålla sig källkritiskt till olika läromedel och att välja läromedel utifrån en medveten pedagogisk strategi.
Undervisnings- och arbetsformer
Litteraturstudier, föreläsningar, seminarier samt genom gruppvisa diskussioner.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen samt muntlig och skriftlig redovisning
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Hemtentamen | 6 hp | U, G, VG |
SRE1 | Individuell skriftlig redovisning med muntlig uppföljning | 1.5 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9789140685889
ISBN: 9789140693761
ISBN: 9789140685919
Övrigt
1 lärobok (från valfritt förlag) i samhällskunskap för årskurs 4-6 (anpassad till Lgr11), antingen i tryckt eller digital form.
Carlsson, U, (2018). Medie- och informationskunnighet i den digitala tidsåldern: En demokratifråga. Göteborg: Nordicom. Kap. 1-3. Hämtas från:
https://nordicom.gu.se/sv/publikationer/medie-och-informationskunnighet-mik-i-den-digitala-tidsaldern-en-demokratifraga
Johnsson Harrie, Anna; ”Sponsrade Läromedel i samhällskunskap” i Anna Johnsson Harrie och Hans Albin Larsson (red) Samhällsdidaktik – sju aspekter på samhällsundervisning i skola och lärarutbildning, Skrifter från Forum för Ämnesdidaktik, Linköpings universitet nr 3, hämtas på
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-81772
Läromedlens roll i undervisningen – Grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap, Skolverkets rapport nr 284, 2006, s 9-33, 95-139, (hämtas på Lisam)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, s 199-212 (samhällskunskap), hämtas på www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer
Nilsson, Ulf; Varg, Svenskt Näringsliv, Informationsförlaget, 2017, beställs på https://www.svensktnaringsliv.se/material/skolmaterial/varg_672798.html
Ytterligare texter kan tillkomma på Lisam
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Studiehandledning | Studiehandledning.pdf |