Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Skolutveckling och utvärdering, 7.5 hp

Educational Sciences 7, School Development and Evaluation, 7.5 credits

973A08

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 7 (HT 2014) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Särskild information

Förkunskapskrav

Kompletteras senare

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- kritiskt granska och analysera kvalitativa såväl som kvantitativa, nationella och internationella modeller för utveckling av verksamhet i skolår 4-6
- med hjälp av befintlig forskning kritiskt granska olika utvärderingsformer/metoder och bedöma dess lämplighet för att utvärdera verksamhet i skolår 4-6
- planera och utforma ett utvärderingsprojekt som stöd för utvärderingen av verksamheten i skolår 4-6
- reflektera över konsekvenserna av egna och andras utvärdering av skolan och dra slutsatser för den egna 
professionen.

Kursinnehåll

Kursen omfattar tre områden: skolutveckling, utvärdering och metod. I kursen fördjupas kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder med relevans för skolutvärdering och skolutveckling. Såväl nationella som internationella modeller för skolutveckling samt utvärdering behandlas. Utvärdering behandlas på både mikro- och makronivå: egen processutvärdering, praktisk utvärdering och utvärderingsforskning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom två examinationer.
- en muntlig examination som behandlar skolutveckling och utvärdering av skolan - ett projektarbete där studenten designar ett utvärderingsprojekt 

PROVKODER:

MRE1 Muntlig redovisning: projektarbete 3 hp U-G
SRE1 Skriftlig redovisning: projektarbete 4,5 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Kurslitteratur och andra referenser Grundläggande referenser Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna (2012). Att kartlägga och förbättra skolor - sex typskolor. Lund: Studentlitteratur. Karlsson Ove (1999). Utvärdering mer än en metod, en översikt. Svenska kommunförbundet. Stockholm: Nordstedts. http://www.soch.lu.se/images/Socialhogskolan/SOAN22OKarlsson.pdf Kroksmark Tomas (2013). Kollegialt lärande och kollektiv kompetensutveckling. Lärarförbundet webb-tv. Hämtad den 130905;http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00355ACA?opendocument&re Lärarförbundet & Lärarnas Riksförbund (2009). Vi värderar kvalitet – om självvärdering och lärares utvecklingsarbete. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.107091!/Menu/article/attachment/Vi_varderar_kvalitet_maj_09.pdf Nationellt centrum för matematikutbildning http://ncm.gu.se/node/3353 Problembaserad skolutveckling (PBS). Karlstads universitet - Kau.se. Se; http://www.kau.se/pbs/om-pbs-2 Sandberg, Bo & Faugert Sven (2012). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Schleicher, Andreas (2012). Använd data för att bygga bättre skolor. Filmed Jul 2012, Posted Feb 2013, TEDGlobal 2012. Hämtad den 130905 http://www.ted.com/talks/lang/sv/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html?source=email#.UiBFQhearMR.email Skolinspektionen (2013). Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring. Skolinspektionens erfarenheter och resultat från tillsyn och kvalitetsgranskning 2012. Skolinspektionens rapport, Diarienummer 40-2013:2853. Skolverket (2012). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Skolverkets Allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Frizes. Hämtad den 130905; http://www.skolverket.se/publikationer?id=2901 Thornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund. https://m.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/81fd9969356536f5c1256e5a003339b3/E4ADCF56C0C87A18C12578340048ACC5/$file/Med_ansiktet_vant_mot_Europa.pdf Tillkommer gör relevanta referenser för kursen som studenten söker självständigt. Utvidgande referenser Hargreaves, Andy, & Shirley, Dennis. (2012). The Global Fourth Way: The Quest for Educational Excellence. Thousand Oaks, CA: Corwin. Reviewed by Helen Janc Malone, Harvard University i Education Rewiew (open access journal) som nås via : http://www.edrev.info/reviews/rev1252.pdf (Hämtad 131021) Håkansson, Jan (2011). Synligt lärande: presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat. Sveriges kommuner och landsting. http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-706-1.pdf?issuusl=ignore Håkansson Jan & Sundberg Daniel (2012). Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm, Natur och kultur. Kornhall Per (2013). Barnexprimentet. Stockholm: Leopard Förlag. Skolverket (2014). Alla skolor ska bli bra skolor. http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3170 Yohalem Nicole, Granger Robert C & Pittman Karen J (2009). The quest for quality: Recent developments and future directions for the out-of-school-time field. New Directions For Youth Development, 2009 (121), 129-140.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.