Utbildningsvetenskaplig kärna 8, Teori och metod, 9 hp

Utbildningsvetenskaplig kärna 8, Teori och metod, 9 credits

973A09

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 7 (HT 2014) Svenska

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Särskild information

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande
-kunna förklara relationen mellan teoretiska och metodologiska antaganden som stöd för empirisk analys
- kunna reflektera kring forskningsetiska principer
- kunna tillämpa kvalitativa och kvantitativa metodansatser inom det utbildningsvetenskapliga området
- självständigt kunna argumentera vetenskapligt för val av design av en forskningsstudie

Kursinnehåll

Kursen omfattar tre områden: vetenskapsteori, kvalitativa forskningsansatser och kvantitativa forskningsansatser. Vetenskapsteoretiska begrepp såsom ontologi, epistemologi, teori, metodologi och metod behandlas. I kursen fördjupas forskningsmetodisk kunskap genom att behandla kvalitativa och kvantitativa metodansatser med relevans för det utbildningsvetenskapliga området samt tillhörande datainsamlings- och analysmetoder. Kursen utgör en vetenskaplig fördjupning och knyter därmed an till vetenskapliga teorier och metoder från föregående kurser i Grundlärarprogrammet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras på följande sätt:
- en skriftlig portfolio som fokuserar insamlings- och bearbetningsmetoder av, samt analytiska redskap/teorier för tolkning av, insamlat empiriskt material och bygger på kurslitteratur, föreläsningar och diskussioner
- en skriftligt forsknings PM som presenterar problemformulering syfte, insamlingsmetod, analysmetod och teori
- muntlig opponering och respondering av PM
PROVKODER:
STN1 Skriftlig portfolio 4.5 hp, betyg U-VG
STN 2 Skriftligt PM 3.0 hp, betyg U-G
MRE1 Opponering och respondering, 1,5 hp, betyg U-G
VG på STN 1 samt G på STN 2 och MRE 1 ger slutbetyg VG på kursen som helhet.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Fejes, Andreas – Thornberg, Robert (red) (2009): Handbok i kvalitativ analys. Liber: Stockholm Artiklar kring forskningsetik

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.