Utbildningsvetenskaplig kärna 8, Teori och metod, 9 hp
Educational Sciences 8, Theory and Method, 9 credits
973A09
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mats BrusmanKursansvarig
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 7 (HT 2017) | 201749-201804 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Särskild information
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande
- kunna resonera kring och jämföra olika vetenskapsteoretiska och metodologiska antaganden i relation till empirisk analys.
- Kunna identifiera forskningsetiska dilemman och relatera dessa till forskningsetiska principer.
- Kunna argumentera vetenskapligt för val av metodansatser (kvalitativa och kvantitativa) utifrån forskningsfrågor inom det utbildningsvetenskapliga området.
- Självständigt kunna planera en vetenskaplig empirisk undersökning och motivera studiens design.
Kursinnehåll
Kursen omfattar vetenskapsteori, kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser samt forskningsetik. Vetenskapsteoretiska begrepp såsom ontologi, epistemologi, metodologi och metod behandlas. I kursen fokuseras kvalitativa och kvantitativa metodansatser med relevans för det utbildningsvetenskapliga området samt tillämpliga datainsamlings- och analysmetoder. Forskningsetiska frågor och principer bearbetas. Kursen utgör en vetenskaplig fördjupning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.
Examination
Examinationen sker genom en skriftlig metodövning/metodreflektion och en skriftlig forsknings-PM som även presenteras muntligt. Seminarieserien är obligatorisk.
MRE2 Muntlig redovisning: opponering och respondering, 2 hp U-G
OBL1 Obligatoriskt moment: deltagande i seminarieserie, 0 hp D
STN4 Skriftlig tentamen: metodövning/reflektion, 3,5 hp U-VG
STN5 Skriftlig tentamen: forsknings-PM, 3,5 hp U-G
VG på STN4, G på STN5, G på MRE2 och D på OBL1 ger slutbetyg VG på kursen som helhet.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
UK8 studiehandledning 972A03, 973A09 ht17 | UK8 studiehandledning 972A03, 973A09 ht17.pdf |