Bild 2, 15 hp

Visual Arts 2, 15 credits

973A25

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 7 (HT 2017) Svenska Norrköping, Norrköping V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser enl utbildningsplan.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- producera och analysera visuella uttryck i olika medieproduktioner med
hantverksmässig och digital teknik

- visa förmåga till ledarskap och kunna analysera sin egen roll som
pedagogisk ledare.

- tillämpa och beskriva kunskapskraven för ämnet i samband med planerad
och genomförd lektion.

-pröva kriterier för olika bedömningsnivåer på elevers bilder där process- och
produktfaktorer ingår i en bedömningsmatris.

- planera och presentera ett tematiskt arbetsområde med konstbild,
mediebild och ett annat ämne där syfte och det centrala innehållet
tydliggörs.

- redogöra för och resonera om didaktiska frågeställningar med koppling till
visuell kultur och medier.

- hantera och anpassa ämnesinnehållet i relation till elevers olika
förutsättningar och kulturella bakgrunder

- söka, läsa och kommentera vetenskapliga arbeten inom det bildmässiga
området.

- konkretisera och kritiskt förhålla sig till kursplanens innehåll samt följa upp
och medverka med vidareutveckling av bildundervisning.

Kursinnehåll

Studenten sätter sig in i olika begrepp inom bildkommunikation, visuell
kultur och medieanvändning. Studenten laborerar och presenterar olika
medieproduktioner med hjälp av digitala tekniker. I samband med detta gör
studenten storyboard som inkluderar bildmanus, ljudpåläggning och
redigering. I kursen kopplas konstbild, mediebild och myter samman till ett
ämnesövergripande didaktiskt tema. Studenten planerar bildundervisning
utifrån ämnets syfte, centrala innehåll samt kunskapskrav och omsätter
detta i en bedömningsmatris för ett bildområde.
Studenten sätter sig in i olika sätt att dokumentera, bedöma och
betygssätta bild i skolan genom litteratur och föreläsning. Studenten bör
även kunna ta ett helhetsansvar för planering, ledning och utvärdering av
bildundervisning samt bidra till utveckling av arbets- och
undervisningsformer inom bildämnet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, seminarier,
grupparbeten och självstudier. Vissa studiebesök ingår                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Examination

PROVKODER:
VRE7 Rörlig bild, gruppuppgift, 2,0 hp UG
VRE8 Digital tematisk bildberättelse, individuell uppgift, 2,0 hp UV
VRE9 Temaarbete, gruppuppgift, 2 hp UG
GRE1 Hantverksmässiga bilduppgifter, individuellt , 2,0 hp UV
PRA1 Workshop med två tillhörande seminarier, 2,0 hp UG
SRE7 Individuell skrivuppgift om visuell kultur, bildspråk och lärande, 2,5 hp UV
SRE8 Individuell skrivuppgift om didaktik, bedömning och betyg, 2,5 hp UV

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. 

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk kurslitteratur Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas Visuell retorik - bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia (2008) Liber förlag Korp, Helena Kunskapsbedömning - vad, hur varför? ( Ny utgåva 2011) Skolverket Kan laddas ned från (www.skolverket.se) Lindström, Lars Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (2011) Stockholms Universitets förlag Lundgren Öhman, Ulla- Karin (red) Mediepedagogik på barnens villkor (2015) Lärarförlaget Vestlin, Lena (2015) Bedömning som utvecklar- möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt Lärarförlaget Willis, Roy World Mythology- The Illustrated Guide (1993, 2006) Oxford University Press Plus valfri bok om att arbeta tematiskt och/eller projektinriktat med barn (företrädesvis i grundskolan). Plus valfri relativt ny avhandling inom det bild- och/eller mediepedagogiska området. Obligatoriska länkar att ta del av: http://filmvasternorrland.se/filmhandbok/ http://www.voodoofilm.org/ www.filminstitutet.se http://nordicom.gu.se/sv/statistik-fakta/mediebarometern-2016 Referenslitteratur: Handböcker: Frid, Johan(2002) Intro -Bild Didacta förlag Frid, Johan& Nilsson Karl - Johan (2008) Skapa Didacta förlag Frid, Johan (2011) Forma Didacta förlag Abildtrup, Johansen,Rathe Möjligheternas barn i möjligheternas skola (1997) UR förlag Braxell, Stina, Skapande barn – att arbeta med bild i förskolan (2010) Lärarförlaget Trageton, Arne Att skriva sig till läsning- IKT i förskoleklass och skola (2014) Liber förlag Wehner- Godée, Christina Lyssnandets och seendets villkor- pedagogisk dokumentation (2012) Stockholms universitets förlag Åsén, Gunnar (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Liber förlag. (Utkommer hösten -17)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.