Bild 2, 15 hp
Visual Arts 2, 15 credits
973A25
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 7 (HT 2017) | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser enl utbildningsplan.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- producera och analysera visuella uttryck i olika medieproduktioner med
hantverksmässig och digital teknik
- visa förmåga till ledarskap och kunna analysera sin egen roll som
pedagogisk ledare.
- tillämpa och beskriva kunskapskraven för ämnet i samband med planerad
och genomförd lektion.
-pröva kriterier för olika bedömningsnivåer på elevers bilder där process- och
produktfaktorer ingår i en bedömningsmatris.
- planera och presentera ett tematiskt arbetsområde med konstbild,
mediebild och ett annat ämne där syfte och det centrala innehållet
tydliggörs.
- redogöra för och resonera om didaktiska frågeställningar med koppling till
visuell kultur och medier.
- hantera och anpassa ämnesinnehållet i relation till elevers olika
förutsättningar och kulturella bakgrunder
- söka, läsa och kommentera vetenskapliga arbeten inom det bildmässiga
området.
- konkretisera och kritiskt förhålla sig till kursplanens innehåll samt följa upp
och medverka med vidareutveckling av bildundervisning.
Kursinnehåll
Studenten sätter sig in i olika begrepp inom bildkommunikation, visuell
kultur och medieanvändning. Studenten laborerar och presenterar olika
medieproduktioner med hjälp av digitala tekniker. I samband med detta gör
studenten storyboard som inkluderar bildmanus, ljudpåläggning och
redigering. I kursen kopplas konstbild, mediebild och myter samman till ett
ämnesövergripande didaktiskt tema. Studenten planerar bildundervisning
utifrån ämnets syfte, centrala innehåll samt kunskapskrav och omsätter
detta i en bedömningsmatris för ett bildområde.
Studenten sätter sig in i olika sätt att dokumentera, bedöma och
betygssätta bild i skolan genom litteratur och föreläsning. Studenten bör
även kunna ta ett helhetsansvar för planering, ledning och utvärdering av
bildundervisning samt bidra till utveckling av arbets- och
undervisningsformer inom bildämnet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, seminarier,
grupparbeten och självstudier. Vissa studiebesök ingår
Examination
PROVKODER:
VRE7 Rörlig bild, gruppuppgift, 2,0 hp UG
VRE8 Digital tematisk bildberättelse, individuell uppgift, 2,0 hp UV
VRE9 Temaarbete, gruppuppgift, 2 hp UG
GRE1 Hantverksmässiga bilduppgifter, individuellt , 2,0 hp UV
PRA1 Workshop med två tillhörande seminarier, 2,0 hp UG
SRE7 Individuell skrivuppgift om visuell kultur, bildspråk och lärande, 2,5 hp UV
SRE8 Individuell skrivuppgift om didaktik, bedömning och betyg, 2,5 hp UV
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.