Bild 2, 15 hp

Visual Art 2, 15 credits

973A25

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Birgitte Sturehed

Kursansvarig

Birgitte Sturehed

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 7 (HT 2019) 201934-201943 Svenska Norrköping, Norrköping V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Godkänd kurs i Bild 1.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

• producera och analysera visuella uttryck i olika medieproduktioner med hantverksmässig och digital teknik

• redogöra för och resonera kring didaktiska frågeställningar med koppling till visuell kultur och barn och ungas medieanvändning

• analysera och tillämpa visuell kultur med olika process- och produktionsstrategier 

• redogöra för och resonera kring bildämnet utifrån skolans värdegrund

• tillämpa och använda riktlinjer för bedömning och betygsättning i bildundervisning samt matriser som didaktisk resurs

• söka, läsa och kommentera vetenskapliga arbeten inom det bildmässiga området och visuell kultur

• konkretisera och kritiskt reflektera kring bilddidaktiska frågeställningar såväl teoretiskt som praktiskt samt utveckling av bildundervisning

• konkretisera och kritiskt reflektera kring olika bedömningspraktiker och hur dessa inverkar på bildundervisning och elevers lärande

Kursinnehåll

Studenten sätter sig in i olika begrepp inom bildkommunikation, visuell
kultur och medieanvändning. Studenten laborerar och presenterar olika
medieproduktioner med hjälp av digitala tekniker. I samband med detta gör
studenten storyboard som inkluderar bildmanus, ljudpåläggning och
redigering. I kursen kopplas konstbild, mediebild och myter samman till ett
ämnesövergripande didaktiskt tema. Studenten planerar bildundervisning
utifrån ämnets syfte, centrala innehåll samt kunskapskrav och omsätter
detta i en bedömningsmatris för ett bildområde.
Studenten sätter sig in i olika sätt att dokumentera, bedöma och
betygssätta bild i skolan genom litteratur och föreläsning. Studenten bör
även kunna ta ett helhetsansvar för planering, ledning och utvärdering av
bildundervisning samt bidra till utveckling av arbets- och
undervisningsformer inom bildämnet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, seminarier,
grupparbeten och självstudier. Vissa studiebesök ingår                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Examination

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MRE2 Betyg och bedömning 3 hp U, G, VG
POR1 Digitala läranderesurser och multimodalt lärandet 5 hp U, G, VG
SRE9 Visuell kultur, bildspråk och lärande 4 hp U, G, VG
PRO1 Hantverk och design 3 hp U, G, VG
Bergström, Bo: Effektiv visuell kommunikation Upplaga 11. Carlssons Bokförlag 20169789173318372 Ericsson, Erling Animera Mera Sveriges Utbildningsradio AB 2002 Heskett, John, Design – en introduktion, Raster förlag 2006 Janson Malena (red) Introduktion till filmpedagogik (2 uppl.) Gleerups 2016 Jönsson, Anders (2010) Lärande – bedömning. Malmö: Gleerups Utbildning AB Åhall, Matilda, Lärarens Guide till Bild. Årskurs 4-6. Teori, praktik, bedömning. Natur & Kultur 2017 Metro, Rapport: Vart fjärde barn under ett år använder internet https://www.metro.se/nyheter/rapport:-vart-fjarde-barn-under-ett-ar-anvander-internet-T4YPbAflK1 Monsén Frida Digital kompetens - i skola och i klassrummet Natur & Kultur 2018 Nordicom, Ungas medieanvändning i kraftig ökning https://www.nordicom.gu.se/sv/aktuellt/nyheter/ungas-medieanvandning-i-kraftig-okning Skolverket, Läroplan och kursplan för grundskolan, Bild Skolverket.se Skolverket, Lgr11 Skolverket.se Skolverket, Nya råd för mer rättvisande och likvärdiga betyg https://www.skolverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2018-10-29-nya-rad-for-mer-rattvisande-och-likvardiga-betyg Skolverket, Matriser leder till bättre elevprestationer https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/forskning/matriser-leder-till-battre-elevprestationer Skolverket, Bedömning och betygssättning – podcast och diskussionsfrågor https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/bedomning-och-betygssattning---podcast-och-diskussionsfragor Skolverket, Betygsskalan och betygen B och D (reviderat 2016) stödmaterial Skolverket.se Skolverket. Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Skolverket.se Skolverket, Betyg och betygsättning. Skolverkets allmänna råd med kommentarer Skolverket.se Skolverket Så funkar upphovsrätten för bilder https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/upphovsratten-for-bilder-i-skola Skolverket, Kul och strul med digitala verktyg https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/inspiration-och-reportage/kul-och-strul-med-digitala-verktyg Textkompendium till litteraturseminarium, utlevereras vid introduktion måndag 19/8 Åhall Matilda, Lärarens guide till bild, teori, praktik och bedömning, Natur & Kultur 2017 UR Skola, Genrer (avsnitt 1 av 8, produktionsår 2015) i UR Scenerna som ändrade filmen https://urskola.se/Produkter/192242-Scenerna-som-forandrade-filmen-Genrer Kurslitteratur inskannat på Lisam/Kursdokument/kurslitteratur/inskannat litteratur Burleson, Todd The Green Screen Maker Apace Project Book McGraw-Hill Education 2018 Film Västernorrland, Liten Filmhandbok, 2016 Findahl, Olle Barn och ungas medieanvändning i Internärvärlden, Nordicom Göteborgs 2018 Illeris Helene Det pædagogiske forhold som performance: - ritualer og performative positioner i formidling af kunst på museer, från Pædagogisk antropologi : ? et fag i tilblivelse Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag 2004 Skolverket, Bedömningsstöd i Bild åk 6 Skolbarnen och internet 2018, Internetstiftelsen 2018 Svenskarna och internet 2018, Internetstiftelsen 2018 Svenska filminstitut, Filmpedagogik – så funkar det Statens Medieråd, Ungar och medier 2017 Statens Medieråd: Små ungar och medier 2017 Ternan, Melvyn Stop Motion Animation. How to Make and Share Creative Videos, Barron´s 2013 s. 9-13 35-53 Wallin, Jimmy Skapa egna serier. Egmont publishing. Skapa egna serier, en lärarhandledning Österlin, K. Design i fokus för produktutveckling: varför ser saker ut som de gör? Liber ekonomi 2010, s 157–162 i ekonomi. Länkar: https://statensmedierad.se/publikationer.183.html http://www.creativecommons.se/ http://www.filmpedagogik.se https://digitalstorytelling.coe.uh.edu/index.cfm https://www.storycenter.org/ https://www.filminstitutet.se/ http://filmriket.com/ http://www.voodoofilm.org/ Referenslitteratur: Alm, Johan Lärande matriser, att få eleven att förstå, Gothia 2015 Brunnström, Lasse. Svensk Designhistoria, Raster förlag 2011 Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas Visuell retorik - bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia (2008) Liber förlag Erixon, Per-Olof, Skolämnen i digital förändring, Studentlitteratur 2014 Frid, JohanIntro -Bild Didacta förlag2002 Frid, Johan& Nilsson Karl Johan, Skapa Didacta förlag 2018 Frid, Johan Forma Didacta förlag, 2011 Hellmark, Christer, Typografisk handbok 5. uppl. Ordfront Förlag2004 Häggström Magaretha & Örtengren Hans (red) Visuell kunskap för multimodalt lärande Studentlitteratur 2017 Johansson, Kaj, Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion 3., rev. uppl. John Wiley & Sons Inc 2006 Karlsson, Marie Benroth & Häikiö, Tarja Karlsson Bildkonst och medier för yngre barn Studentlitteratur 2017 s. 5-117, 135-166 Lindstrand, Fredrik och Selander, Staffan (red) Estetiska lärprocesser, Studentlitteratur 2009 Olson Kristin & Borensen Cecilia, Medieresor om medier för pedagoger, UR 200 Wickman, Kerstin, Formens rörelse, Svensk form genom 150 år, Carlsson 1995 Korp, Helena Kunskapsbedömning - vad, hur varför? (Ny utgåva 2011) Skolverket, (www.skolverket.se) Ohler, Jason B. Digital Storytelling in the Classroom, Corwin 2013 Hellmark, Christer, 1946-. - Typografisk handbok / Christer Hellmark.. - 2004 - 5. uppl. (eller annan likvärdig bok om typografi) Johansson, Kaj, 1969-. - Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion 3., rev. uppl. Bokförlaget Arena 2006 Lambert Joe Digital Storytelling. Capturing Lives, Creating Community (5th edition) Routledge 2018 Lindström, Lars Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap Stockholms Universitetsförlag 2011 Pedersjö Åsa Fant Bild ÅK 6 Kartläggning LGR 11, Liber 2015 Skåreus Eva, Tilde ~ nummer 15 Artikel: Synen på frihet i bildundervisning – fritt skapande eller intertextuell undervisning s. 87-124 av Anders Marner & Hans Örtegren http://www.estet.umu.se/forskning/rapportserie-tilde/ Vestlin, Lena Bedömning som utvecklar- möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt, Lärarförlaget 2015 Åsén, Gunnar Bildundervisning och lärande genom bilder. Liber 2017

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.