Bild 2, 15 hp
Visual Art 2, 15 credits
973A25
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Birgitte SturehedKursansvarig
Birgitte SturehedStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 7 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Förkunskapskrav
Godkänd kurs i Bild 1.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
• producera och analysera visuella uttryck i olika medieproduktioner med hantverksmässig och digital teknik
• redogöra för och resonera kring didaktiska frågeställningar med koppling till visuell kultur och barn och ungas medieanvändning
• analysera och tillämpa visuell kultur med olika process- och produktionsstrategier
• redogöra för och resonera kring bildämnet utifrån skolans värdegrund
• tillämpa och använda riktlinjer för bedömning och betygsättning i bildundervisning samt matriser som didaktisk resurs
• söka, läsa och kommentera vetenskapliga arbeten inom det bildmässiga området och visuell kultur
• konkretisera och kritiskt reflektera kring bilddidaktiska frågeställningar såväl teoretiskt som praktiskt samt utveckling av bildundervisning
• konkretisera och kritiskt reflektera kring olika bedömningspraktiker och hur dessa inverkar på bildundervisning och elevers lärande
Kursinnehåll
Studenten sätter sig in i olika begrepp inom bildkommunikation, visuell
kultur och medieanvändning. Studenten laborerar och presenterar olika
medieproduktioner med hjälp av digitala tekniker. I samband med detta gör
studenten storyboard som inkluderar bildmanus, ljudpåläggning och
redigering. I kursen kopplas konstbild, mediebild och myter samman till ett
ämnesövergripande didaktiskt tema. Studenten planerar bildundervisning
utifrån ämnets syfte, centrala innehåll samt kunskapskrav och omsätter
detta i en bedömningsmatris för ett bildområde.
Studenten sätter sig in i olika sätt att dokumentera, bedöma och
betygssätta bild i skolan genom litteratur och föreläsning. Studenten bör
även kunna ta ett helhetsansvar för planering, ledning och utvärdering av
bildundervisning samt bidra till utveckling av arbets- och
undervisningsformer inom bildämnet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, seminarier,
grupparbeten och självstudier. Vissa studiebesök ingår
Examination
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE2 | Betyg och bedömning | 3 hp | U, G, VG |
POR1 | Digitala läranderesurser och multimodalt lärandet | 5 hp | U, G, VG |
SRE9 | Visuell kultur, bildspråk och lärande | 4 hp | U, G, VG |
PRO1 | Hantverk och design | 3 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.