Svenska som andraspråk, 16-30 hp, 15 hp
Swedish as a second language, 16-30 hp, 15 credits
973A27
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ioanna ZenglerKursansvarig
Ioanna ZenglerStudierektor eller motsvarande
Ioanna Zengler| Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 7 (HT 2026) | 202634-202643 | Svenska | Linköping, Valla | V |
| L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 7 (HT 2026) | 202634-202643 | Svenska | Västervik | V |
| L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 7 (HT 2026) | 202634-202643 | Svenska | Nyköping | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- diskutera och analysera språklig variation ur ett flerspråkighets- och interkulturellt perspektiv
- tillämpa och diskutera olika grammatikdidaktiska aspekter av inlärarspråk inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande
- planera och utvärdera undervisning där skönlitteratur med olika kulturella och multimodala uttryck ingår
- planera och utveckla undervisning som stimulerar flerspråkiga elevers lärande med stöd i litteraturdidaktiska teorier
- planera undervisning och bedöma elevers förmåga utifrån styrdokument och språklig utvecklingsnivå
- diskutera och problematisera läs- och skrivdidaktiska moment som stimulerar utveckling av litteracitet hos alla elever
- utvärdera och visa prov på ett kritiskt förhållningssätt till läromedel och digitala verktyg för undervisning av flerspråkiga elever utifrån läromedelsteori.
Kursinnehåll
Kursen ger fördjupade kunskaper om elevers språk-, läs- och skrivutveckling på ett andraspråk. I förhållande till aktuella styrdokument diskuteras didaktiska val och undervisningens organisation ur ett interkulturellt perspektiv. Kursen innehåller didaktiska moment med planering och utvärdering av undervisning och läromedel med fokus på flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling. Utifrån fördjupade kunskaper om svenska språkets struktur diskuteras hur språkutveckling och språklig variation kan bedömas. I kursen behandlas användning av skönlitteratur och digitala verktyg i syfte att stimulera flerspråkiga elevers läslust och läsförståelse.
Undervisnings- och arbetsformer
Skriftliga och muntliga uppgifter, föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter och självständiga studier.
Examination
Skriftliga tentamina, skriftliga och muntliga redovisningar samt obligatoriskt moment.
För Väl godkänt krävs väl godkänt på minst 7,5 hp.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälle| Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
|---|---|---|---|
| STN1 | Skriftlig tentamen | 5 hp | U, G, VG |
| STN2 | Skriftlig tentamen | 5 hp | U, G, VG |
| OBL1 | Obligatoriskt moment | 1 hp | U, G |
| SME1 | Muntlig och skriftlig redovisning | 2 hp | U, G, VG |
| SME2 | Muntlig och skriftlig redovisning | 2 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.