Svenska, 30 hp

Swedish, 30 credits

973G05

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Suzanne Parmenius Swärd

Studierektor eller motsvarande

Lisbeth Hurtig
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 2 (VT 2015) Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6b samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning, 7.5 hp och Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
-redogöra för berättandets och läsningens funktion för barns och ungas språkutveckling
-beskriva faktorer av betydelse för barns språkliga utveckling
-exemplifiera hur några estetiska lärprocesser kan stödja språk- läs- och skrivutveckling samt litteraturläsning
-redogöra för några teoretiska faktorer av betydelse för läsförståelse
-beskriva några faktorer som kan orsaka läs- och skrivsvårigheter med särskild betoning på läsförståelse
-diskutera några olika modeller för att främja elevers läsförståelse och skrivande
-kartlägga och dokumentera elevers läs- och skrivfärdigheter med särskilt fokus mot läsförståelse
-diskutera olika modeller för att främja elevers läsförståelse och skrivande
-kartlägga, dokumentera och granska en elevs läs- och skrivfärdigheter med särskild fokus på läsförståelse
-granska elevtexter med stöd av teorier från aktuell forskning om barns och ungdomars skrivande
-planera och genomföra ett begränsat arbete om skrivande
-använda grammatiska grundbegrepp vid analys av texter
-jämföra språkliga drag i de nordiska språken och i svenska dialekter
-beskriva och diskutera hur språkliga variationsmöjligheter utnyttjas i olika sammanhang och i olika genrer
-producera några genrespecifika texter
-redogöra för grundläggande litteraturdidaktiska teorier
-redogöra för barn- och ungdomslitteraturens multimodala former och institutionella förutsättningar
-analysera, granska och diskutera exempel på barn- och ungdomslitteratur kopplat till skolans värdegrund – genus, klass, etnicitet, normalitet och avvikelse
-granska aktuella kursplaner i svenskämnet
-redogöra för några teorier och modeller för bedömning i ämnet svenska
-formulera möjliga problemställningar som grund didaktiskt för ett arbete med stöd i forskning om svenskämnet

Kursinnehåll

Kursen behandlar teorier om läs- och skrivutveckling liksom teorier och metoder för läs- och skrivundervisning. De studerande kartlägger elevers läs- och skrivfärdigheter och identifierar tecken på läs- och skrivsvårigheter. Ytterligare inslag är att studera faktorer av betydelse för barns språkliga utveckling såsom berättande och läsning.

Kursen innehåller även grundläggande studier i svenska språkets struktur på ord-, sats- och textnivå. Enklare analyser av texter med avseende på deras byggnad och struktur görs av de studerande samtidigt som fokus också läggs på hur lärare kan arbeta med texter i klassrummet. De studerande analyserar, värderar och bedömer professionella texter såväl som elevtexter med stöd i aktuell forskning. Jämförelser mellan de nordiska språken görs av de studerande liksom mellan svenska dialekter och andra språkliga varianter. Studier av genus-, klass-, och etnicitetsaspekter av det svenska språket görs också. I kursen ingår att den studerande ska redogöra för och tillämpa bedömning och betygsättning i ämnet svenska. Även aktuella kursplaner i ämnet analyseras och granskas.
Kursen innehåller också de studerandes eget skrivande i olika genrer samt utveckling mot ett vetenskapligt förhållningssätt.
Barn- och ungdomsbokens nutida genrer inklusive multimodala texter och deras historiska förutsättningar studeras och kopplas till skolans värdegrund. Dessutom behandlar de studerande grundläggande litteraturdidaktisk teoribildning, liksom teorier om litterär textanalys och litteratursamtal samt hur dessa kan tillämpas i praktisk verksamhet. Kulturella uttryck som litterär kritik och skolbibliotekens verksamhet studeras. De studerande granskar även barn- och ungdomskultur samt ungas läs- och medievanor.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier, samt arbete i grupp och enskilt.

OBLIGATORISKA MOMENT:
Närvaro på seminarier, bokredovisning samt litteraturuppgift.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning, salstentamen och hemtentamen,

PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen:salstentamen Läs-och skrivinlärning 7,5hp U-VG
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen Grammatik 4hp U-VG
STN5 Skriftlig tentamen: Litteratur 6hp U-VG
STN6 Skriftlig tentamen: hemtentamen Språk, språksociologi 3hp U-G
SRE3 Skriftlig redovisning: Skrivande VFU-uppgift 1hp U-G
SRE4 Skriftlig redovisning: Litteratur, VFU-uppgift 1,5hp U-G
SRE5 Skriftlig redovisning: Didaktiskt arbete 5,5hp U-VG
GRE1 Gestaltande redovisning 1,5hp U-G
OBL2 Obligatoriskt moment: Bokredovisning
OBL3 Litteraturuppgift
OBL4 Närvaro seminarier


Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 1, VECKORNA 4-8 Bjar, Louise (red.) (2006). Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Elwér, Åsa (2009). Specifika läsförståelseproblem. I Stefan Samuelsson m fl. Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. Stockholm: Natur & Kultur. Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur. Myrberg, Mats (2007). Dyslexi, en kunskapsöversikt. Vetenskapsrådets Rapportserie2: 2007. Stockholm: Vetenskapsrådet. www.vr.se Skolverket (2010). Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse. Fördjupad analys av PIRLS 2006. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315 Skolverket (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Skolverket (2011b). Bedömningsstöd i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-6 Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178923!/Menu/article/attachment/L%C3%A4rarhandledning%20(rev.%202012).pdf Skolverket (2012). Få syn på språket – ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen. Stockholm: Fritzes http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2843 Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Westlund, Barbro (2012). Att undervisa i läsförståelse Lässtrategier och studieteknik. Andra upplagan. Stockholm: Natur och Kultur. Kompendium (köps av LIU-tryck): Lundberg, Ingvar (2008). God skrivutveckling Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur. Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005). God läsutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur. OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 2 VECKORNA 9-12 Byréus, Katrin (2008) Du har huvudrollen i ditt liv, Stockholm: Liber (100s) Chambers, Aidan (1998) Böcker inom oss – om boksamtal (eller Böcker inom och omkring oss, endast böcker inom oss läses). Stockholm: Rabén & Sjögren (170s) Ingemansson Mary (2010) Det kunde lika gärna ha hänt idag: Maj Bylocks Drakskeppsstriologi och historiemedvetande hos mellanåldrarna. Göteborg: Makadam förlag, Kåreland, Lena (2009) Barnboken i samhället, Lund: Studentlitteratur, valda delar (22s) Kåreland, Lena (red) (2005) Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. ”Boksamtal under mellanåren” av Lars Brink. Stockholm: Natur och kultur. Kap. 7 (49s) Nettervik, Ingrid (2001) I barnbokens värld 2:a uppl. Malmö: Gleerups (250s) Nikolajeva, Maria. (2004) Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur, 2004 Obs! Ny reviderad upplaga 2004! Den gamla kan inte användas! (200s) Wolf, Lars. (2004) Till dig en blå tussilago. Lund: Studentlitteratur. kap 6-8 (86s) Skönlitteratur, artiklar och kompendier tillkommer (se momentschema delkurs 2) OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 3 VECKORNA 18-23 Dahl, Östen (2003). Grammatik. Lund: Studentlitteratur Einarsson, Jan (2009). Språksociologi. Lund: Studentlitteratur Skolverket (2011) Kursplaner i Svenska för grundskolan och gymnasiet 2011. www.skolverket.se Kompendier och artiklar tillkommer (se momentschema för delkurs 3) OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 4 VECKORNA 34-37 Bjar, Louise (red) (2006) Det hänger på språket. Lund: Studentlitteratur kapitel 3, 9 och 12 skrivna av Inger Lindberg, Monica Reichenberg och Frøydis Hertzberg Byréus, Katrin (2008) Du har huvudrollen i ditt liv, Stockholm: Liber (100s) Chambers, Aidan (1998) Böcker inom oss – om boksamtal (eller Böcker inom och omkring oss, endast böcker inom oss läses). Stockholm: Rabén & Sjögren (170) Garme, Birgitta (2010). Elever skriver. Lund: Studentlitteratur Heard, Georgia (1997) Allt gott på jorden och i solen, Göteborg: Daidalos, (190s) Ingemansson Mary (2010) Det kunde lika gärna ha hänt idag: Maj Bylocks Drakskeppsstriologi och historiemedvetande hos mellanåldrarna. Göteborg: Makadam förlag, Kåreland,Lena (2005) Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola Stockholm: Skrifter utgivna av barnboksinstitutet Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (2011) Kursplaner i Svenska för grundskolan 2011. www.skolverket.se Wolf, Lars. (2004) Till dig en blå tussilago. Lund: Studentlitteratur. Skönlitteratur, artiklar och kompendier tillkommer (se momentschema för delkurs 4)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.