Engelska, 30 hp

English, 30 credits

973G06

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Maria Strääf

Studierektor eller motsvarande

Lars Jämterud
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 3 (HT 2012) Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgånget år 1 i lärarutbildningen eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- kommunicera skriftligt på engelska där stil, grammatiska strukturer, vokabulär och språklig nivå är anpassade till situation och mottagare
- uttala engelska ljud på ett korrekt sätt enligt brittiska eller amerikanska uttalsnormer
- identifiera och rätta språkliga fel
- definiera och exemplifiera grundläggande lingvistiska och grammatiska termer och begrepp
- redogöra för framväxten av några generella språkdidaktiska strömningar
- formulera en relevant frågeställning i en enklare litteraturvetenskaplig uppsats
- behärska formaliahantering i användandet av källtexter i uppsatsskrivning
- demonstrera grundläggande kunskaper om och förståelse för samhällsstruktur, vardagsliv och traditioner i Storbritannien och USA
- på engelska redogöra för brittisk och amerikansk kultur utifrån aktuella tidningsartiklar och annan sakprosa
- diskutera på engelska samhällsrelevanta teman såsom exempelvis etnicitet, klass, genus, sexuell läggning och etiska problemställningar utifrån innehållet i engelskspråkig barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur
- bearbeta och analysera engelskspråkig skönlitteratur utifrån givna frågeställningar
- tillämpa litteraturvetenskapliga termer och begrepp på engelskspråkig skönlitteratur
- redovisa och förhålla sig till litteraturvetenskaplig kritik av engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur
- planera hur man kan använda engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur i engelskundervisningen i årskurs 4-6
-dramatisera en engelsk barnbok
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser kan stödja lärande i engelska
- använda sig av IKT som redskap och informationskälla
- som student och lärare i årskurs 4-6 kritiskt förhålla sig till IKT som pedagogiskt redskap
- relatera teorier om och perspektiv på kunskap och lärande till engelskundervisning i årskurs 4-6
- diskutera forskningsrön om andraspråkinlärning
- jämföra, analysera och utvärdera olika läromedel i engelska
- diskutera med hänsyn tagen till styrdokument förutsättningarna för betygsättning och bedömning av olika aspekter av ämnet engelska i årskurs 4-6

Kursinnehåll

Språk

Den studerande övar sin grammatiska och idiomatiska färdighet, samt övar sig i att analysera språkliga fel. Detta sker i såväl metodisk genomgång av grammatik som översättningsövningar, uppsatsskrivning, fri skriftlig produktion, grammatikövningar (även med hjälp av IKT). I samband med övningar i uppsatsskrivning går man även igenom formalia- och källhantering. Vidare övar den studerande engelskt uttal både i språklab och vid redovisningar och diskussioner. Den studerande analyserar språk med hjälp av grundläggande lingvistiska och grammatiska metoder och begrepp.

Kultur

Kulturstudierna omfattar studier i amerikansk och brittisk kultur, med fokus på ländernas historiska framväxt, samhälle och skola. Den studerande läser även engelskspråkig litteratur som belyser samhällsrelaterade teman som etnicitet, klass, genus och lika villkor. Verk inom barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur analyseras och diskuteras både utifrån relevanta samhällsfrågor och ett litteraturvetenskapligt förhållningssätt.

Didaktik

Den studerande analyserar och diskuterar undervisning, läromedel och bedömning av engelskans olika moment i årskurs 4-6, med bakgrund i såväl styrdokument, aktuell forskning som teori om språkinlärning och undervisning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, lektioner och övningar samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, skriftlig salstentamen, muntlig tentamen, muntlig och skriftlig redovisning samt portfolio.

PROVKODER:

STN1 Skriftlig tentamen salstentamen: English Grammar, Language Proficiency 1 3,0hp U-VG
Written Exam English Grammar Language Proficiency 1

STN2 Skriftlig tentamen salstentamen: Written English, Language Proficiency 2 3,0hp U-VG
Written Exam: Written English: Language Proficiency 2

STN3 Skriftlig tentamen salstentamen: Language Studies 3,0hp U-VG
Written exam: Linguistics and General Grammar

MTN1 Muntlig tentamen Pronunciation 1hp U-G
Oral Exam Pronunciation

POR1 Portfolio: didaktik 4,0hp U-G
Portfolio: Didactics Seminars

MTN2 Muntlig presentation, American Cultural Studies Seminar 1,1,5hp U-G
Oral Presentation, American Cultural Studies Seminars

MTN3 Muntlig tentamen, American Cultural Studies 2,0hp U-VG
Oral Exam: American Cultural Studies

MTN4 Muntlig presentation, British Cultural Studies Seminar 1,1,5hp U-G
Oral Presentation, British Cultural Studies Seminar

MTN5 Muntlig tentamen, British Cultural Studies 2,0hp U-VG
Oral Exam: British Cultural Studies

ESS1 Skriftlig essä: Literary Essay 1,5 hp U-VG
Written Essay: Literary Essay

MTN6 Muntlig tentamen: Children’s Literature 1 1,5 hp U-VG
Oral Exam: Children’s Literature 1

MTN7 Muntlig tentamen: Children’s Literature 2 1,5 hp U-VG
Oral Exam: Children’s Literature 2

MTN8 Muntlig tentamen: Short Stories 1,5 hp U-VG
Oral Exam: American Short Stories

MTN9 Muntlig tentamen: Modern Fiction 1,5hp U-VG
Oral Exam: Modern Fiction

MTN10 Muntlig presentation, Children’s Literature Seminar 1,1,5hp U-G
Oral Presentation, Children’s Literature Seminar

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.




Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Grammar and Written English English 4-6 (973G06) och VFU 4-6 (973G08) Course Literature Heffernan, James A., John E. Lincoln & Janet Atwill. Writing. A College Handbook. 5th edition. New York: Norton, 2001. ISBN: 0-393-97426-X Ljung, Magnus & Sölve Ohlander. Gleerups Engelska Grammatik. Stockholm: Gleerups, 2001. ISBN: 91-40-61707-6 (Ljung, Magnus & Sölve Ohlander. Gleerups Engelska Grammatik. Övningsbok (svårare version). Stockholm: Gleerups, 2001. ISBN: 91-40-61382-8 – STRONGLY RECOMMENDED) (Ljung, Magnus & Sölve Ohlander. Gleerups Engelska Grammatik. Facit till Övningsbok (svårare version). Stockholm: Gleerups, 2001. ISBN: 91-40-61383-6) Smitterberg, Erik. Spotting the Error: A Problem-based Workbook on English Grammar and Usage. Lund: Studentlitteratur, 2007. ISBN: 978-91-44-03612-0 One Learners’ dictionary from the list below. Additional photocopied material supplied by the Department. Language Studies Course Literature Yule, George. The Study of Language. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. ISBN: 9780521749220 Didactics and VFU Course Literature Cameron, Lynne. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge UP, 2001. ISBN: 9780521774345 English Literature Course Literature Browne, Anthony. Voices in the Park. D. K. Publishing, 2001. ISBN: 9780789481917 Cole, Babette. Princess Smartypants. Puffin Books, 1996. ISBN: 9780140555264 Creech, Sharon. Walk Two Moons. Harper Teen, 2003. ISBN: 9780060560133 Jeffers, Oliver. The Incredible Book Eating Boy. Harper Collin’s Children’s Books, 2007. ISBN: 9780007182312 Scieszka, Jon & Lane Smith. The Stinky Cheese Man and other Fairly Stupid Stories. Puffin Books, 1993. ISBN: 9780140548969 Sendak, Maurice. Where the Wild Things Are. Red Fox, 2000. ISBN: 9780099408390. Stieg, William. Sylvester and the Magic Pebble, Aladdin Paperbacks,1987. ISBN: 9780671662691 Selected Short Stories, and Exerpts from Classical Children’s Litertaure (supplied by the Department) Tyler, Anne. Digging to America. Ballantyne Books, 2007. ISBN: 9780349109114 One more book to be selected from a list “Options for Literary Essays” below. Note that the list may be expanded. Options for Literary Essays American Literature Riordan, Rick. Percy Jackson and the Lightening Thief. Puffin Books, 2006. ISBN: 9780141319131 Shreve, Anita. The Weight of Water. Back Bay Books, 1998. ISBN: 9780349109114 Walker, Alice. The Color Purple. Harvest Books, 2006. ISBN: 0156031825 British Literature Chambers, Aidan. Dance on My Grave. Amulet Books, 2008. ISBN 9780810972612 George, Elizabeth. A Great Deliverance. Hodder & Stoughton G D, 2003. ISBN: 0340831294 McLaverty, Bernard. Cal. Vintage, 1998. ISBN: 0140817891 Rowling, J.K. Harry Potter and the Philosopher’s Stone. Bloomsbury Publishing, 2010. ISBN: 9781408812846 Pullman,Plilip. Northern Lights. Scholastic, 2007. ISBN: 9780439944663 Smith, Zadie. On Beauty. Penguin Books, 2006. ISBN: 9780141026664 Post-Colonial Literature Achebe, Chinua. Things Fall Apart. Heinemann, 1986. ISBN: 0435909886 Jhabvala, Ruth Prawer. Heat and Dust. Longman, 1975. ISBN: 0582253985 Cultural Studies Course Literature MacQueen, Donald. Window on the United States. 4th ed. Lund: Studentlitteratur, 2005. ISBN: 9789144050522 McCormic, John. Contemporary Britain. Basingstoke: Palgrave MacMillan, 2007. ISBN: 0230002145 Additional photocopied material supplied by the Department.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.