Engelska, 30 hp

English, 30 credits

973G06

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Maria Strääf

Studierektor eller motsvarande

Lars Jämterud
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 3 (HT 2016) Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgånget år 1 enl. utbildningsplanen eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- kommunicera skriftligt på engelska där stil, grammatiska strukturer, vokabulär och språklig nivå är anpassade till situation och mottagare
- uttala engelska ljud på ett korrekt sätt enligt brittiska eller amerikanska uttalsnormer
- identifiera och rätta språkliga fel
- definiera och exemplifiera grundläggande lingvistiska och grammatiska termer och begrepp
- redogöra för framväxten av några generella språkdidaktiska strömningar
- formulera en relevant frågeställning i en enklare litteraturvetenskaplig uppsats
- behärska formaliahantering i användandet av källtexter i uppsatsskrivning
- demonstrera grundläggande kunskaper om och förståelse för samhällsstruktur, vardagsliv och traditioner i Storbritannien och USA
- på engelska redogöra för brittisk och amerikansk kultur utifrån aktuella tidningsartiklar och annan sakprosa
- diskutera på engelska samhällsrelevanta teman såsom exempelvis etnicitet, klass, genus, sexuell läggning och etiska problemställningar utifrån innehållet i engelskspråkig barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur
- bearbeta och analysera engelskspråkig skönlitteratur utifrån givna frågeställningar
- tillämpa litteraturvetenskapliga termer och begrepp på engelskspråkig skönlitteratur
- redovisa och förhålla sig till litteraturvetenskaplig kritik av engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur
- planera hur man kan använda engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur i engelskundervisningen i årskurs 4-6
-dramatisera en engelsk barnbok
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser kan stödja lärande i engelska
- använda sig av IKT som redskap och informationskälla
- som student och lärare i årskurs 4-6 kritiskt förhålla sig till IKT som pedagogiskt redskap
- relatera teorier om och perspektiv på kunskap och lärande till engelskundervisning i årskurs 4-6
- diskutera forskningsrön om andraspråkinlärning
- jämföra, analysera och utvärdera olika läromedel i engelska
- diskutera med hänsyn tagen till styrdokument förutsättningarna för betygsättning och bedömning av olika aspekter av ämnet engelska i årskurs 4-6

Kursinnehåll

Språk

Den studerande övar sin grammatiska och idiomatiska färdighet, samt övar sig i att analysera språkliga fel. Detta sker i såväl metodisk genomgång av grammatik som översättningsövningar, uppsatsskrivning, fri skriftlig produktion, grammatikövningar (även med hjälp av IKT). I samband med övningar i uppsatsskrivning går man även igenom formalia- och källhantering. Vidare övar den studerande engelskt uttal både i språklab och vid redovisningar och diskussioner. Den studerande analyserar språk med hjälp av grundläggande lingvistiska och grammatiska metoder och begrepp.

Kultur

Kulturstudierna omfattar studier i amerikansk och brittisk kultur, med fokus på ländernas historiska framväxt, samhälle och skola. Den studerande läser även engelskspråkig litteratur som belyser samhällsrelaterade teman som etnicitet, klass, genus och lika villkor. Verk inom barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur analyseras och diskuteras både utifrån relevanta samhällsfrågor och ett litteraturvetenskapligt förhållningssätt.

Didaktik

Den studerande analyserar och diskuterar undervisning, läromedel och bedömning av engelskans olika moment i årskurs 4-6, med bakgrund i såväl styrdokument, aktuell forskning som teori om språkinlärning och undervisning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, lektioner och övningar samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, skriftlig salstentamen, muntlig tentamen, muntlig och skriftlig redovisning samt portfolio.

 

ACST  Skriftl salstentam: American Cultural Studies                                Högskolepoäng: 1.0 UG

BCST  Skriftl salstentam: British Cultural Studies                                     Högskolepoäng: 1.0 UG

ESS1  Skriftlig essä: Literary Essay                                                          Högskolepoäng: 1.5 UV

LAN1  Skriftl salstentam: Language Proficiency 1                                    Högskolepoäng: 3.0 UV

LAN2  Skriftl salstentam: Language Proficiency 2                                    Högskolepoäng: 3.0 UV

LAST  Skriftl salstentam: Language Studies                                             Högskolepoäng: 3.0 UV

MTCH  Muntlig presentation, Litt 5 Children´s                                          Högskolepoäng: 1.5 UG

MTN1  Muntlig tentamen: Pronunciation                                                  Högskolepoäng: 1.0 UG

MTNC  Muntlig tentamen: Litt 2 Children´s Literature                              Högskolepoäng: 1.5 UV

MTND  Muntlig tentamen: Litt 3 Children´s Literature                              Högskolepoäng: 1.5 UV

MTNE  Muntlig tentamen: Litt 4 Novels                                                    Högskolepoäng: 1.5 UV

MTNF  Muntlig presentation, American Cultural Studies                          Högskolepoäng: 2.5 UV

MTNG  Muntlig presentation, British Cultural Studies                              Högskolepoäng: 2.5 UV

MTNS  Muntlig tentamen: Litt 1 Short Stories                                          Högskolepoäng: 1.5 UV

POR1  Portfolio: Didaktik                                                                          Högskolepoäng: 4.0 UG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Ignorerat

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.