Matematik 1, 15 hp

Mathematics 1, 15 credits

973G10

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Göran Forsling
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 4 (VT 2013) Svenska

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgågna kurser de tre första terminerna inom Grundlärarprogrammet 4-6.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- formulera och förklara grundläggande begrepp, räknelagar, metoder och samband
inom aritmetik, geometri, statistik och funktionslära
- utföra standardmässiga beräkningar och kontrollera resultaten
- uppvisa grundläggande färdigheter i problemlösning inom aritmetik, geometri,
statistik och funktionslära
- kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder och slutsatser vid
matematisk problemlösning
- använda och jämföra olika representationsformer och metoder inom aritmetik,
algebra och geometri
- samla in, bearbeta och analysera empiriskt material med utgångspunkt i en tydlig
matematikdidaktisk problemformulering.

Kursinnehåll

Elementär mängdlära, tal och talskrivning, speciellt positionssystemet. Operationer
på tal, delbarhet och primtal. Algebraiska uttryck och ekvationer. Talföljder och
mönster. Grundläggande kombinatorik. Grundläggande euklidisk geometri med
likformighet, kongruens och mätning. Speglingar och symmetrier. Elementär
sannolikhetslära, beskrivande statistik och statistiska undersökningar.
Grundläggande begrepp inom funktionslära, så som funktion och graf, med
tillämpningar. Representationsformer. Ämnesdidaktiska perspektiv på i kursen
ingående begrepp och metoder. Arbete med datorprogram i matematik liksom
laborativa arbetsformer i skolan. Exempel ur matematikens historia med tonvikt
på kunskapsområdena aritmetik, geometri och algebra. Grundskolans läroplan i
matematik. Insamling och analys av empiriskt material utifrån en
matematikdidaktisk problemformulering.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar, lektioner, seminarier, datorlaborationer, fältstudier, samt självstudier.

Examination

Kursen examineras genom salstentamen på momenten aritmetik, geometri
respektive funktionslära och statistik samt muntlig och skriftlig redovisning av
projekt.

STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen Aritmetik och funktionslära 6,5 hp (U-VG)
PRO1 Projekt: skriftlig och muntlig redovisning 1,5 hp (U-G)
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen Geometri 4,5 hp (U-VG)
SRE1 Skriftlig redovisning: Statistik 2,5 hp (U-G)

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Matematiska institutionen

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Rick Billstein, Shlomo Libeskind, Johnny W. Lott (2012). A Problem Solving Approach to Mathematics for Elmentary School teachers. 11th ed. Boston: Pearson.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.