Matematik 2, 15 hp
Mathematics 2, 15 credits
973G11
Huvudområde
Naturvetenskapernas didaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Cecilia SveiderKursansvarig
Cecilia SveiderStudierektor eller motsvarande
Henrik Lindqvist, Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 4 (VT 2024) | 202411-202443 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Naturvetenskapernas didaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- granska och diskutera matematik i skolår 4-6 med avseende på innehåll och samhälleligt uppdrag,
- argumentera för val av innehåll, undervisningsmaterial. t ex digitala verktyg och undervisningsformer i relation till styrdokument och elevers skilda förutsättningar,
- kartlägga, analysera och bedöma barns matematiska kunnande under skolåren 4-6,
- jämföra och relatera didaktiska perspektiv och förhållningssätt till grundläggande inlärning och undervisning i matematik,
- argumentera för forskningens relevans för undervisning och lärande i matematik och visa hur denna kan omsättas i en pedagogisk praktik.
Kursinnehåll
Kursen behandlar hur matematik gestaltas i styrdokument och i skolår 4-6 praktik. Olika förhållningssätt till lärande och undervisning i förhållande centralt innehåll för skolår 4-6 bearbetas i kursen. Den studerande analyserar didaktiska verktyg. Ett genomgående tema i kursen är teorier om elever s utveckling av matematiska begrepp. Vidare behandlas elevers olikheter i relation till exempelvis genus, klass, etnicitet och normalitet/avvikelse och dess inverkan på lärande och undervisning i matematik. I kursen ingår också olika kartläggningsinstrument och former för bedömning av elevers kunnande i matematik samt betygsättning. I kursen bearbetar studenten frågeställningar som relaterar till undervisning och lärande i matematik genom att ta del av minst tre vetenskapliga artiklar från nationella och internationella tidskrifter.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder samt arbete enskilt och i grupp.
OBLIGATORISKA MOMENT
Genomförande och redovisning av kursuppgifter
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning samt skriftlig salstentamen. För VG på avklarad kurs krävs VG på två av följande tre examinationsmoment: SRE1, MRE3 och STN1.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen | 6.5 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig redovisning | 2 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 2.5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
MRE3 | Muntlig redovisning | 1 hp | U, G, VG |
MRE2 | Muntlig redovisning | 1 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789175592862
ISBN: 9789138327500
ISBN: 9789185589463
ISBN: 9789185589463
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a656ab1/1553960027615/pdf1891.pdf
ISBN: 9780750707923, 9780203486870, 0750707917 (cased) :, 0750707925 (pbk) :
ISBN: 9789147126132
ISBN: 9789147105854
ISBN: 9789147112098
ISBN: 9789144102481
ISBN: 9789144102481
ISBN: 9789147122585
ISBN: 9789140673985, 9140673987
ISBN: 9789147129171
ISBN: 9789173931328
ISBN: 914412712X, 9789144127125
ISBN: 9789144124070
Artiklar
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:615567/FULLTEXT02.pdf
Övrigt
Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. Retrieved from http://www.cs.cmu.edu/afs/cs/usr/wing/www/publications/Wing06.pdf
Wing, J. M. (2016). Computational thinking, 10 years later. Retrieved from https://www.microsoft.com/en-us/research/blog/computational-thinking-10-years-later/
Engström, A., Engvall, M., & Samuelsson, J. (2007). Att leda den tidiga matematikundervisningen. Linköping: Linköpings Universitet, Skapande Vetande 51
Heintz, F., & Mannila, L. (2018). Computational Thinking for All: An Experience Report on Scaling up Teaching Computational Thinking to All. Paper presented at the Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, Baltimore, Maryland, USA. https://dl.acm.org/citation.cfm?id=3159450.3159586
Löwing, M. (2017). Grundläggande aritmetik: matematikdidaktik för lärare. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144091181
McIntosh, A. (2008) Förstå och använda ta l- en handbok. Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning. ISBN 9789185143139
Smith, M.S. & Stein, M.K. (2014). 5 undervisningspraktiker i matematik: för att planera och leda rika matematiska diskussioner: med handledning för fortbildning. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur. ISBN 9789127138582
Kompletterande litteratur
Artiklar
Dessutom nationella och internationella artiklar
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.