Fysik, 7.5 hp
Physics, 7.5 credits
973G13
Huvudområde
Naturvetenskap i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 5 (HT 2016) | Svenska |
Huvudområde
Naturvetenskap i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser enl utbildningsplan.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
• Redogöra för fysikens särart samt dess betydelse för individ, natur och samhälle i ett nutida och historiskt perspektiv.
• Självständigt planera ett undervisningsmoment med fysikinnehåll och med grund i didaktisk forskning och nationella styrdokument motivera val av innehåll, undervisningsformer och lärresurser.
• Exemplifiera hur estetiska uttrycksformer och IKT kan användas i undervisning med naturvetenskapligt innehåll.
• Jämföra olika fysikaliska modeller i didaktiska perspektiv.
• Relatera universums, solsystemets och jordens uppkomst, förändring och sammansättning till livets förutsättningar på jorden.
• Använda ett urval av fysikens centrala begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara företeelser och system ur materie- och energiperspektiv.
Kursinnehåll
I hela kursen relateras innehåll och arbetsformer till naturvetenskapens didaktik där undervisningsmetoder, barns föreställningar och hur fysiken kan kommuniceras och visualiseras lyfts fram. Kursen behandlar även den naturvetenskapliga undervisningens villkor ur bland annat internationella, klass- och genusrelaterade aspekter. Några av fysikens centrala områden såsom astronomi, kraft och rörelse, ljus och ljud, ellära, magnetism och energi tas upp med utgångspunkt i fysikens begrepp, modeller och teorier. Dessa ämneskunskaper bildar grund för att förstå och förklara klimat och väder, natt och dag, årstider samt energiflöden, krafter och rörelser i vardagen. Kursen belyser hur kunskaper i fysik kan ligga till grund för att tolka, värdera och fatta beslut i frågor som rör individ, natur och samhälle.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, grupparbeten, exkursioner, laborationer, verksamhetsförlagd utbildning och självstudier.
Examination
EXAMINATIONSFORMER:
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar.
PROVKODER:
SME4 Astronomi, 1hp, UG
SME5 Fysik, 2,5hp, UG
SME6 Kretslopp och flöden, 4hp, UV
OBL1 Laborationer, 0hp D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.