Fysik, 7.5 hp

Physics, 7.5 credits

973G13

Kursen är nedlagd. Ersätts av 973G38.

Huvudområde

Naturvetenskap i ett skolperspektiv

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 5 (HT 2016) Svenska

Huvudområde

Naturvetenskap i ett skolperspektiv

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser enl utbildningsplan.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

• Redogöra för fysikens särart samt dess betydelse för individ, natur och samhälle i ett nutida och historiskt perspektiv.
• Självständigt planera ett undervisningsmoment med fysikinnehåll och med grund i didaktisk forskning och nationella styrdokument motivera val av innehåll, undervisningsformer och lärresurser.
• Exemplifiera hur estetiska uttrycksformer och IKT kan användas i undervisning med naturvetenskapligt innehåll.
• Jämföra olika fysikaliska modeller i didaktiska perspektiv.
• Relatera universums, solsystemets och jordens uppkomst, förändring och sammansättning till livets förutsättningar på jorden.
• Använda ett urval av fysikens centrala begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara företeelser och system ur materie- och energiperspektiv.

Kursinnehåll

I hela kursen relateras innehåll och arbetsformer till naturvetenskapens didaktik där undervisningsmetoder, barns föreställningar och hur fysiken kan kommuniceras och visualiseras lyfts fram. Kursen behandlar även den naturvetenskapliga undervisningens villkor ur bland annat internationella, klass- och genusrelaterade aspekter. Några av fysikens centrala områden såsom astronomi, kraft och rörelse, ljus och ljud, ellära, magnetism och energi tas upp med utgångspunkt i fysikens begrepp, modeller och teorier. Dessa ämneskunskaper bildar grund för att förstå och förklara klimat och väder, natt och dag, årstider samt energiflöden, krafter och rörelser i vardagen. Kursen belyser hur kunskaper i fysik kan ligga till grund för att tolka, värdera och fatta beslut i frågor som rör individ, natur och samhälle.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, grupparbeten, exkursioner, laborationer, verksamhetsförlagd utbildning och självstudier.

Examination

EXAMINATIONSFORMER:
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar.

PROVKODER:

SME4 Astronomi, 1hp, UG
SME5 Fysik, 2,5hp, UG
SME6 Kretslopp och flöden, 4hp, UV
OBL1 Laborationer, 0hp D

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Andersson, B. (2008) Grundskolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Ekstig, B. (2002) Naturen, naturvetenskapen och lärandet. Lund: Studentlitteratur. Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner-Godée, C. (2008) Barn och naturvetenskap. Stockholm: Liber. Helldén G., Jonsson G., Karlefors I. och Vikström A. (2010) Vägar till naturvetenskapens värld. Stockholm: Liber. Lindahl, B., Ekborg, M., Rosberg, M. och Areskoug, M. (2013) Naturvetenskapens bärande idéer. Malmö: Gleerups. Lindegren R. (2007) När kemin stämmer – samtal om kemiska samband. Studentlitteratur. Skolverket (2011) Läroplan för grundskolan. Stockholm: Skolverket.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.