Kemi, 7.5 hp

Chemistry, 7.5 credits

973G14

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 5 (HT 2016) Svenska

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser enl utbildningsplan.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

  • Redogöra för biogeokemiska kretslopp med fokus på kemiska reaktioner och miljöförändring
  • Kritiskt granska begrepp och strategier för hållbar utveckling med fokus på klimat och miljö
  • Genomföra och analysera kemiska experiment
  • Använda skolans styrdokument i kemi för att analysera prov, bedöma och betygsätta
  • Visualisera kemiska modeller, kemiska fenomen och processer med hjälp av IKT 

Kursinnehåll

Kursen omfattar en bearbetning av kemiska frågeställningar som har betydelse för miljö och samhälle med fokus på centrala biogeokemiska kretslopp. Periodiska systemet, atomens byggnad, elektronstrukturer samt stabila elektronkonfigurationer (oktettregeln) behandlas. Vidare tas även kemisk bindning (jon-, kovalenta- och metall bindningar, samt van der Waalsbinding och vätebindning) och kemisk reaktionsbenägenhet upp för att specifikt fördjupa vattnets och kolets kretslopp. Lärande för hållbar utveckling belyses och analyseras specifikt i relation till miljöutmaningar såsom försurning och klimatpåverkan. I kursen genomförs fältprovtagningar och hydrokemiska analyser för att introducera begrepp såsom pH, buffertkapacitet, syra-bas, neutralisationsreaktioner, salter, konduktivitet samt reflektera över provtagnings- och analystekniker, detektionsnivåer och felkällor. Vidare behandlas prov, betyg och bedömning av ämnet kemi i skolår 4-6. Kemikalier och material från vardagen nyttjas för att kommunicera och visualisera kemiska modeller med hjälp av IKT. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, grupparbeten, laborationer och självstudier.

Examination

Kursen examineras genom individuella och gruppvisa muntliga och skriftliga redovisningar.

Provkoder

SME7 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Kretslopp och vatten, 3,5 hp UV
SME8 Muntlig redovisning med film som underlag, 1,0 hp UG
SRE1 Individuell skriftlig redovisning, Laborationsrapport Hydrokemiska analyser, 1,5 hp, UG
SRE2 Individuell skriftlig redovisning, Bedömning och betyg i kemi, 1,5 hp UG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Andersson, B. (2008). Grundskolans naturvetenskap: Helhetssyn, innehåll och progression. Stockholm: Studentlitteratur. Areskoug, M., Ekborg, M., Nilsson, K. & Sallnäs, D. (2015). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken: Metodik för lärare F-6. Malmö: Gleerups utbildning AB. Hewitt, P.G., Suchocki, J. & Hewitt, L.A. (2004). Conceptual physical science. (3rd college ed.) San Francisco: Pearson Addison Wesley. Jönsson, A., Ekborg, M., Lindahl, B. & Löfgren, L. Bedömning i NO- grundskolans tidiga år. Malmö. Gleerups Utbildning AB. Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.