Kemi, 7.5 hp
Chemistry, 7.5 credits
973G14
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Karin StolpeKursansvarig
Karin StolpeStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 5 (HT 2019) | 201949-202003 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- Redogöra för biogeokemiska kretslopp med fokus på kemiska reaktioner och miljöförändring
- Kritiskt granska begrepp och strategier för hållbar utveckling med fokus på klimat och miljö
- Genomföra och analysera kemiska experiment
- Använda skolans styrdokument i kemi för att analysera prov, bedöma och betygsätta
- Visualisera kemiska modeller, kemiska fenomen och processer med hjälp av IKT
Kursinnehåll
Kursen omfattar en bearbetning av kemiska frågeställningar som har betydelse för miljö och samhälle med fokus på centrala biogeokemiska kretslopp. Periodiska systemet, atomens byggnad, elektronstrukturer samt stabila elektronkonfigurationer (oktettregeln) behandlas. Vidare tas även kemisk bindning (jon-, kovalenta- och metall bindningar, samt van der Waalsbinding och vätebindning) och kemisk reaktionsbenägenhet upp för att specifikt fördjupa vattnets och kolets kretslopp. Lärande för hållbar utveckling belyses och analyseras specifikt i relation till miljöutmaningar såsom försurning och klimatpåverkan. I kursen genomförs fältprovtagningar och hydrokemiska analyser för att introducera begrepp såsom pH, buffertkapacitet, syra-bas, neutralisationsreaktioner, salter, konduktivitet samt reflektera över provtagnings- och analystekniker, detektionsnivåer och felkällor. Vidare behandlas prov, betyg och bedömning av ämnet kemi i skolår 4-6. Kemikalier och material från vardagen nyttjas för att kommunicera och visualisera kemiska modeller med hjälp av IKT.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, grupparbeten, laborationer och självstudier.
Examination
Kursen examineras genom individuella och gruppvisa muntliga och skriftliga redovisningar.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE3 | Individuell skrift redovisn, Bedömning och betyg i kemi | 1.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Individuell skrift redovisn,Labrapport Hydrokemiska analyser | 1.5 hp | U, G |
SME8 | Muntlig redovisning med film som underlag | 1 hp | U, G |
SME7 | Muntlig redovisn med skriftligt underlag: Kretslopp o vatten | 3.5 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.