Geografi, 7.5 hp

Geography, 7.5 credits

973G15

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Björn Ivarsson Lilieblad
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 5 (HT 2016) Svenska

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser enl utbildningsplan.

Lärandemål

Efter avslutade kurs ska den studerande kunna:

beskriva geografiämnets framväxt som skol- och universitetsämne.

översiktligt redogöra för geografiämnets vetenskapliga grunder.

översiktligt redogöra för naturlandskapets grundelement mark, vatten och luft, samt dessas förändring över tid.

översiktligt beskriva människans sätt att utnyttja och påverka landskapet genom bebyggelse och försörjningsformer i olika tider och på skilda håll i Sverige, Norden och Europa.

översiktligt redogöra för samband mellan befolkning, naturresurser och hållbar utveckling i Sverige, Norden och Europa.

använda kartor och annan geografisk information för rumslig orientering och analys med fokus på Sverige, Norden och Europa.

argumentera med hjälp av geografiämnets centrala begrepp för val av stoff, undervisningsformer och läromedel, i relation till elevers förståelse och skilda förutsättningar.
analysera grundskolans styrdokument kring geografiämnet

Kursinnehåll

Naturlandskapet
Studenten studerar och analyserar landskapets former som resultat av geologiska processer, till exempel plattektonik, samt vattnets, isens, vindens och vegetationens påverkan. Vidare behandlas mineral, bergarter och jordarter. Studenten studerar och problematiserar frågor kring klimat och klimatförändring i svenskt, nordiskt och europeiskt perspektiv.

Naturresurserna
Studenten studerar och analyserar naturresurser i lokalt, regionalt, nationellt och globalt perspektiv: förekomster, försörjning, förädling och miljöpåverkan.

Kulturlandskapet
Studenten studerar och analyserar landskapets former som resultat av människans verksamhet. Vidare behandlas markanvändning och bebyggelse i rurala och urbana landskap. Studenten studerar och jämför svenska, nordiska och europeiska landskapstyper, deras framväxt och utmärkande drag.

Demografi
Studenten studerar befolkningsutveckling samt fördelningen av Sveriges, Nordens och övriga Europas befolkning samt analyserar orsaker till fördelningen och dess konsekvenser.

Kartografi och namngeografi
Studenten studerar kartans historia liksom kartprojektioner, kartframställning och kartanvändning. Manuella och digitala kartografiska metoder, laborationer och övningar ingår. Sveriges, Nordens och övriga Europas namngeografi berörs.

Ämnesdidaktik
Parallellt med det övriga kursinnehållet genomförs didaktiska seminarier och föreläsningar där studenten studerar, skriver och diskuterar om förutsättningar för geografiundervisning i grundskolan såsom styrdokument, lärares och elevers relation till geografi, geografiämnets utveckling, läromedel, exkursioner och laborationer.

Undervisnings- och arbetsformer

Litteraturstudier, föreläsningar, exkursioner, laborationer, seminarier samt genom gruppvisa diskussioner.

Examination

Kursen examineras genom salstentamen samt muntlig och skriftlig redovisning.

PROVKODER
SRE1 Skriftlig redovisning med muntlig uppföljning, ämnesdidaktik 1.5hp, U-VG

STN1 Skriftlig tentamen:salstentamen, geografi, 6.0hp, U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Andersson, Hans. (1997). Den medeltida staden – struktur och bebyggelse. Ur Den svenska staden. s. 49-66. (Lisam). Bogren, Jörgen, Gustavsson, Torbjörn, Loman, Göran. (1999). Klimatologi Meteorologi. Studentlitteratur. Cserhalmi, Niklas (1998). Fårad mark. Handbok för tolkning av historiska kartor och landskap. Bygd och Natur Årg 78, nr 6 1997. Finns på Akademibokhandeln i Zenit och kan också beställas via Svenska hembygdsförbundet. Energimyndigheten. Energiläget. Senaste upplagan. Elektronisk resurs, hämtas på: http://www.energimyndigheten.se. Jönsson, Anders och Odenstad, Christina (2014). Bedömning i SO: för grundskolan. Gleerups.   Lundqvist, Jan (2006). Geologi. Processer – utveckling – tillämpning. Studentlitteratur. Odenstad, Christina. (2014). Ämnesdidaktik för SO-ämnena – för grundskolan. Gleerups.  Persson, Christel och Persson, Torsten. (2011). Hållbar utveckling – människa, miljö och samhälle. Studentlitteratur. Skolverket (). Diskutera. Språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen. Elektronisk resurs, hämtas på: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3201.pdf%3Fk%3D3201 Statistiska centralbyrån (SCB) (1999). Från folkbrist till en åldrande befolkning – glimtar ur en unik befolkningsstatistik under 250 år. Fakta inför 2000-talet. Elektronisk resurs, hämtas på: http://libris.kb.se/bib/10221964. Trygg, Kristina. Sammanställning stadsplaner. Kompendium. (Lisam). Tunström, Moa (2010). Segregationens två poler. Tidskriften Mana. (Lisam). Kartografikompendium (Lisam). Valfri världsatlas. Stencilmaterial.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.