Historia, 7.5 hp
History, 7.5 credits
973G16
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mats SjöbergKursansvarig
Mats SjöbergStudierektor eller motsvarande
Lasse KvarnströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 5 (HT 2018) | 201849-201903 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Lärandemål
Efter avslutade kurs ska den studerande kunna:
beskriva historieämnets framväxt som skol- och universitetsämne.
översiktligt redogöra för historieämnets vetenskapliga grunder.
översiktligt redogöra för huvuddragen i den historiska utvecklingen från forntiden fram till 1850 ur ett i huvudsak svenskt, nordiskt men även europeiskt och globalt perspektiv.
orientera sig om nutidshistoria.
diskutera hur historia har använts och används för att skapa mening och identitet i olika tider.
med utgångspunkt i källkritiska kriterier diskutera fakta och tolkningar av historiska sammanhang.
argumentera med hjälp av historieämnets centrala begrepp för val av stoff, undervisningsformer och läromedel, i relation till elevers förståelse och skilda förutsättningar.
analysera grundskolans styrdokument kring historieämnet.
Kursinnehåll
Introduktion till historievetenskap
I kursen lyfts betydelsen av olika perspektiv och källor för historieskrivingen. I momentet ges en allmän orientering i olika historiesyner, historiska teorier och perspektiv såsom genus, klass och etnicitet där studenten skriver och diskuterar det aktuella kunskapsstoffet. Studenten tillägnar sig även en översikt av historievetenskapliga forskningsmetoder liksom betydelsen av källkritik, historiemedvetande och historiebruk i en skolkontext. Inom momentet belyses även historievetenskapens framväxt.
Från forntid till 1850
Studenten studerar, diskuterar och jämför händelser och samhällsutveckling i ett europeiskt perspektiv, med tyngdpunkt på Sverige och Norden från forntiden fram till 1850. Särskild tyngdpunkt läggs på sociala, ekonomiska, politiska, religiösa och kulturella faktorers inverkan på samhällsutvecklingen.
Ämnesdidaktik
Parallellt med det kronologiska kursmomentet genomförs didaktiska seminarier och föreläsningar där studenten studerar, skriver och diskuterar om förutsättningar för historieundervisning i grundskolan såsom styrdokument, lärares och elevers relation till historia, historieämnets utveckling samt källmaterial och läromedel
Undervisnings- och arbetsformer
Litteraturstudier, föreläsningar, seminarier samt genom gruppvisa diskussioner.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig individuell hemtentamen, skriftlig individuell redovisning samt muntlig redovisning i grupp.
PROVKODER
SRE2 Skriftlig redovisning med muntlig uppföljning, didaktik, 1.5 hp, U-VG
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen, historia, 6.0, hp, U-VG
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturDet finns inga examinationsmoment att visa.
Böcker
ISBN: 9789144052465
ISBN: 9789140685889
ISBN: 9127097641
ISBN: 9789140685919
ISBN: 9789144057194
Övrigt
Hermansson Adler, Magnus (2009). Historieundervisningens byggstenar: grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik. 2. uppl. Stockholm: Liber (utdrag distribueras via Lisam)
Kindblad Lindqvist, Christina (2009). Jag är Historia! Svensk stormaktstid, centrala begrepp och historiemedvetande, i Eliasson, Per & Rudnert, Joel (red) Klassrummet och cirkeln, Resurscentrum för mångfaldens skola/FoU-utbildning, Malmö (utdrag distribueras via Lisam)
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Studiehandledning | Studiehandledning.pdf | |
Studiehandledning | Studiehandledning.pdf | |
Studiehandledning | Studiehandledning.pdf |