Examensarbete 1, Matematik, 15 hp
Thesis 1, Mathematics, 15 credits
973G28
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jessica ElofssonKursansvarig
Jessica ElofssonStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 6 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2EKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Förkunskapskrav
UK 1-4, eller motsvarande, godkända samt minst 10 hp i kursen Matematik 1 och minst 10 hp i Matematik 2 avklarade.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera, motivera och genomföra ett vetenskapligt arbete inom ämnet matematik med didaktisk inriktning.
- formulera en forskningsbar matematikdidaktisk problemställning
- välja såväl nationella som internationella vetenskapliga texter i relation till formulerad problemställning
- motivera avgränsningar och perspektiv
- tillämpa ett analytiskt förhållningssätt i relation till valda vetenskapliga texter
- presentera och försvara sitt vetenskapliga arbete
- kritiskt granska och diskutera ett annat vetenskapligt arbete
Kursinnehåll
Kursen innebär en fördjupning av tidigare studier och erfarenheter under utbildningen. I kursen vägleds den studerande successivt vad gäller den vetenskapliga kunskapsprocessens olika delar. Den studerande genomför ett vetenskapligt arbete inom matematik med ämnesdidaktisk inriktning. Arbetet genomförs företrädesvis parvis. Studenten formulerar en problemställning med utgångspunkt i nationell och/eller internationell forskning (forskningskonsumtion) inom ett område med relevans för lärarprofessionen. Studenten granskar och ger återkoppling på såväl utkast som färdiga uppsatser som andra studenter har skrivit.
Undervisnings- och arbetsformer
Handledning (i par eller enskilt samt i grupp), föreläsningar och seminarier samt enskilt arbete.
Examination
Kursen examineras genom framläggning och försvar av uppsats samt opposition av annan uppsats.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2019-09-10; Dnr LiU-2019-02897
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPS1 | Uppsats | 15 hp | U, G, VG |
RESP | Respondentskap | 0 hp | U, G |
OPPO | Opponentskap | 0 hp | U, G |
Ordinarie litteratur
Böcker
Litteraturlistan är preliminär.
ISBN: 9789147090686
Artiklar
Övrigt
Examensarbete
Garbrecht, A. & Nilsson, I. (2016). Matematikundervisning i olika kontexter – Hur
matematikundervisning i olika kontexter påverkar elevers motivation och prestation.
(Student paper). Linköpings universitet.
Kompletterande litteratur
Böcker
Förslag på ytterligare metodlitteratur samt skrivlitteratur publiceras i Lisam.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
SHvt20_F-3Linköping | SHvt20_F-3Linköping.pdf | |
SHvt20_F-3Norrköping | SHvt20_F-3Norrköping.pdf |