Utbildningsvetenskaplig kärna 5, Sociala relationer och lärares ledarskap, 7.5 hp

Educational Sciences 5, Social relations and Teacher leadership, 7.5 credits

973G31

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 6 (VT 2017) 201714-201718 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- analysera lärares och elevers sociala samspel i skolan med hjälp av socialpsykologiska begrepp och perspektiv
- använda teorier och forskning om lärares ledarskap för att förstå lärarens påverkan på eleverna
- analysera konfliktsituationer med hjälp av vetenskapliga begrepp och perspektiv kring konflikter
- bedöma olika strategier för konflikthantering
- analysera mobbningssituationer med hjälp av vetenskapliga begrepp och perspektiv kring mobbning
- bedöma metoder och program för att motverka mobbning och kränkningar i skolan
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad

Kursinnehåll

Kursen innehåller fyra delmoment. I det första momentet behandlas socialpsykologiska teorier och begrepp kring socialt samspel. Kunskaper om grupper, grupprocesser, grupputveckling, socialt klimat, normer, roller, social påverkan, socialisation, identitet, kommunikation och interaktion är centrala i detta moment. I det andra momentet behandlas teorier, begrepp och forskning kring lärares ledarskap. Kunskaper om lärar-elevrelationens betydelse, organisering av det sociala livet i skolan, fostran, elevinflytande, yrkesetik, barns rättigheter och föräldrasamverkan är centrala i detta moment. I det tredje momentet behandlas teorier och begrepp kring konflikter och konflikthantering. Kunskaper om konfliktprocesser, aggression, strategier och taktiker för konflikthantering, tredje part, medling och förhandling är centrala i detta moment. I det fjärde momentet behandlas teorier, begrepp och forskning kring mobbning och andra former av kränkningar. Kunskaper om riskfaktorer, förklaringsmodeller, prevention och intervention är centrala i detta moment. Under kursen behandlas även frågor som rör sexualitet och samlevnad.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp samt individuellt arbete.

Examination

Kursen examineras genom salstentamen.

PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen, 7,5 hp, U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Böcker Brottsförebyggande rådet, Brå (2009). Effekter av anti-mobbningsprogram: Vad säger forsk-ningen? Stockholm: Brottsförebyggande rådet. Tillgänglig via: https://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2009-03-30-effekter-av-anti-mobbningsprogram---vad-sager-forskningen.html Epstein, M., Atkins, M., Cullinan, D., Kutash, K., and Weaver, R. (2008). Reducing Behav- ior Problems in the Elementary School Classroom: A Practice Guide (NCEE #2008-012). Washington, DC: National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. Tillgänglig via: http://ies.ed.gov/ncee/wwc/pdf/practice_guides/behavior_pg_092308.pdf Hakvoort, I., & Friberg, B. (2015/2012). Konflikthantering i professionellt lärarskap. Malmö: Gleerups. Thornberg, Robert (2013). Det sociala livet i skolan: Socialpsykologi för lärare (2:a uppl.). Stockholm: Liber. Artiklar Aspelin, J. (2014). Om relationers betydelse för elevers prestationer. I J. Aspelin, Inga prestationer utan relationer: Studier för pedagogisk socialpsykologi, (s. 23-34). Malmö: Gleerups. Colnerud, G. (1997). Ethical conflicts in teaching. Teaching and Teacher Education, 13, 627–635. Covell, K., McNeil, Justin K., & Howe, R. Brian (2009). Reducing teacher burnout by increasing student engagement. School Psychology International, 30, 282–290. Gehlbach, H. (2010). The social side of school: Why teachers need social psychology. Educational Psychology Review, 22, 349–362. Jennings, P. A., & Greenberg, M. T. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educa-tional Research, 79, 491–525. Samuelsson, M., & Colnerud, G. (2015). Student teachers’ perceptions regarding challenges of leadership. In Garbett, D., & Ovens, A. (Eds.), Teaching for tomorrow today. (pp. 312-320). Auckland: International Association of Teachers and Teaching (ISATT) and Edify Ltd. Tillgänglig via: https://www.researchgate.net/publication/280079167_Student_teachers%27_perceptions_regarding_the_challenges_of_leadership Slonje, R., Smith, P. K., & Frisén, A. (2013). The nature of cyberbullying, and strategies for prevention. Computers in Human Behavior, 29, 26–32. Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., Higgins-D’Alessandro, A. (2013). A review of school cli-mate research. Review of Educational Research, 83, 357-385. Wubbels, T. (2011). An international perspective on classroom management: what should prospective teachers learn? Teaching Education, 22, 113-131.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.