Utbildningsvetenskaplig kärna 5, Sociala relationer och lärares ledarskap, 7.5 hp
Educational Sciences 5, Social relations and Teacher leadership, 7.5 credits
973G31
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lisa KilmanKursansvarig
Lisa KilmanStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 6 (VT 2020) | 202014-202018 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- analysera lärares och elevers sociala samspel i skolan med hjälp av socialpsykologiska begrepp och perspektiv
- använda teorier och forskning om lärares ledarskap för att förstå lärarens påverkan på eleverna
- analysera konfliktsituationer med hjälp av vetenskapliga begrepp och perspektiv kring konflikter
- bedöma olika strategier för konflikthantering
- analysera mobbningssituationer med hjälp av vetenskapliga begrepp och perspektiv kring mobbning
- bedöma metoder och program för att motverka mobbning och kränkningar i skolan
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad
Kursinnehåll
Kursen innehåller fyra delmoment. I det första momentet behandlas socialpsykologiska teorier och begrepp kring socialt samspel. Kunskaper om grupper, grupprocesser, grupputveckling, socialt klimat, normer, roller, social påverkan, socialisation, identitet, kommunikation och interaktion är centrala i detta moment. I det andra momentet behandlas teorier, begrepp och forskning kring lärares ledarskap. Kunskaper om lärar-elevrelationens betydelse, organisering av det sociala livet i skolan, fostran, elevinflytande, yrkesetik, barns rättigheter och föräldrasamverkan är centrala i detta moment. I det tredje momentet behandlas teorier och begrepp kring konflikter och konflikthantering. Kunskaper om konfliktprocesser, aggression, strategier och taktiker för konflikthantering, tredje part, medling och förhandling är centrala i detta moment. I det fjärde momentet behandlas teorier, begrepp och forskning kring mobbning och andra former av kränkningar. Kunskaper om riskfaktorer, förklaringsmodeller, prevention och intervention är centrala i detta moment. Under kursen behandlas även frågor som rör sexualitet och samlevnad.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp samt individuellt arbete.
Obligatoriska moment: Seminarier.
Examination
Kursen examineras genom salstentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN2 | Skriftlig tentamen: salstentamen | 7.5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriskt moment: seminarier | 0 hp | D |
Böcker
Litteraturlistan är preliminär.
ISBN: 9789140688453
Aspelin, J. (2014). Om relationers betydelse för elevers prestationer. Sid 23-34.
https://ies.ed.gov/ncee/wwc/Docs/PracticeGuide/behavior_pg_092308.pdf
ISBN: 9789140691675
ISBN: 9789147105434
Artiklar
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X97800054
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0034654308325693
In Garbett, D., & Ovens, A. (Eds.), Teaching for tomorrow today. (pp. 312-320). Auckland: International Association of Teachers and Teaching (ISATT) and Edify Ltd.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14681811.2012.686882
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563212002154
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10476210.2011.567838
Övrigt
Tillgänglig på Lisam.
Tillgänglig på Lisam.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.