Utbildningsvetenskaplig kärna 6, Specialpedagogik, 7.5 hp
Educational Sciences 6, Special education, 7.5 credits
973G32
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 6 (VT 2017) | 201719-201723 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för nationella och lokala styrdokument med avseende på specialpedagogisk verksamhet samt internationella överenskommelser gällande barns rättigheter,
- problematisera specialpedagogiska perspektiv och begrepp, historiskt och internationellt,
- reflektera över vad ett professionellt förhållningssätt innebär med utgångspunkt i elevers olikheter,
- diskutera olika möjligheter för att stödja elevers lärande på organisation-, grupp- och individnivå,
- identifiera hinder för elevers lärande, särskilt läs-, skriv- och matematiksvårigheter.
Kursinnehåll
Kursen behandlar specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska förhållningssätt såväl i ett historiskt som i ett nutida och internationellt perspektiv. Styrdokument och internationella överenskommelser som reglerar skolans ansvar för elever i olika livssituationer och som är i behov av särskilt stöd studeras. Centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv problematiseras och diskuteras utifrån organisations-, grupp- och individnivå. I kursen behandlas olika möjligheter för att förebygga, identifiera, uppmärksamma och stödja utveckling och lärande genom professionell samverkan. Skolans redskap för att följa och stödja utveckling och lärande för elever i behov av särskilt stöd, till exempel åtgärdsprogram, studeras och analyseras. Socioemotionell och neuropsykiatrisk problematik samt läs-, skriv- och matematiksvårigheter studeras. Därutöver studeras internationella vetenskapliga artiklar inom kunskapsområdet specialpedagogik.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursens arbetsformer innebär föreläsningar, litteraturseminarier, grupparbete samt individuella studier.
Obligatoriska moment:
Seminarier
Examination
Kursen examineras genom individuell skriftlig hemtentamen.
PROVKODER:
OBL2 Obligatoriskt moment: seminarier 3 hp U-G
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4,5 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.