Utbildningsvetenskaplig kärna 6, Specialpedagogik, 7.5 hp

Educational Sciences 6, Special education, 7.5 credits

973G32

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 6 (VT 2017) 201719-201723 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för nationella och lokala styrdokument med avseende på specialpedagogisk verksamhet samt internationella överenskommelser gällande barns rättigheter,
- problematisera specialpedagogiska perspektiv och begrepp, historiskt och internationellt,
- reflektera över vad ett professionellt förhållningssätt innebär med utgångspunkt i elevers olikheter,
- diskutera olika möjligheter för att stödja elevers lärande på organisation-, grupp- och individnivå,
- identifiera hinder för elevers lärande, särskilt läs-, skriv- och matematiksvårigheter.

Kursinnehåll

Kursen behandlar specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska förhållningssätt såväl i ett historiskt som i ett nutida och internationellt perspektiv. Styrdokument och internationella överenskommelser som reglerar skolans ansvar för elever i olika livssituationer och som är i behov av särskilt stöd studeras. Centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv problematiseras och diskuteras utifrån organisations-, grupp- och individnivå. I kursen behandlas olika möjligheter för att förebygga, identifiera, uppmärksamma och stödja utveckling och lärande genom professionell samverkan. Skolans redskap för att följa och stödja utveckling och lärande för elever i behov av särskilt stöd, till exempel åtgärdsprogram, studeras och analyseras. Socioemotionell och neuropsykiatrisk problematik samt läs-, skriv- och matematiksvårigheter studeras. Därutöver studeras internationella vetenskapliga artiklar inom kunskapsområdet specialpedagogik.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursens arbetsformer innebär föreläsningar, litteraturseminarier, grupparbete samt individuella studier.

Obligatoriska moment:
Seminarier

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig hemtentamen.

PROVKODER:
OBL2 Obligatoriskt moment: seminarier 3 hp U-G
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4,5 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Asp Onsjö, L. (2006). Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg?: en fallstudie i en kommun. Diss. Göteborg: Göteborgs Universitet, http://hdl.handle.net/2077/16941 Barnkonventionen (1989). https://unicef.se/rapporter-och-publikationer/barnkonventionen Brown Beyers, N., Howerter, C. S., & Morgan, J. J. (2013). Tools and strategies for making Co-teaching work. Intervention in School and Clinic, 49, 84-91. Cooper, P. (2011). Teacher strategies for effective intervention with students presenting social, emotional and behavioural difficulties: an international review, European Journal of Special Needs Education, 26:1, 71-86, DOI: 10.1080/08856257.2011.543547. Eriksson Gustavsson, A-L., Göransson, K. & Nilholm, C. (red.) (2011). Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Friend, M., Cook, L., Hurley-Chamberlain, D., & Shamberger, C. (2011). Co-teaching: An illustration of the complexity of collaboration in Special education. Journal of Educational and Psychological Consultation, 20, 9-27. Hjörne, E. & Säljö, R. (2013). Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. Norstedt: Finland. Läroplan för grundskolan, Lgr 11 (2011). Valda delar (Kap 1 och 2). Nilholm, C. (2006). Special education, inclusion and democracy. European Journal of Special Needs Education, 21(4), 431-445 Nilholm. C. (2007). Perspektiv på specialpedagogik. Lund: Studentlitteratur Persson, B. & Persson, E. (2012). Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever. Stockholm: Liber. Persson, B. (2013). Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. Stockholm: Liber. Shillingford-Butler, M. (2013). Students Diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Collaborative Strategies for School Counselors. Professional School Counseling, Volume: 16 Issue: 4 (2013-04-01) p. 235-244. ISSN: 1096-2409. Skollag SFS 2010:800. Lag 2014:456. Valda delar (Kap 1: § 4, 5, 8-10, Kap 2: § 25, Kap 3: § 3-12, Kap 7, § 5, 6, 9, Kap 28: § 16, se utdrag under Kursdokument på Lisam). Skolverket (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram, www.skolverket.se Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10. Stockholm: Svenska Unescorådets skriftserie 2/2006. Thorsten, A., Forslund Frykedal, K. & Boo, S. (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. Natur & Kultur Akademiska.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.