Utbildningsvetenskaplig kärna 6, Specialpedagogik, 7.5 hp

Educational Sciences 6, Special education, 7.5 credits

973G32

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Kristin Westerholm

Kursansvarig

Kristin Westerholm

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 6 (VT 2018) 201819-201823 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för nationella och lokala styrdokument med avseende på specialpedagogisk verksamhet samt internationella överenskommelser gällande barns rättigheter,
- problematisera specialpedagogiska perspektiv och begrepp, historiskt och internationellt,
- reflektera över vad ett professionellt förhållningssätt innebär med utgångspunkt i elevers olikheter,
- diskutera olika möjligheter för att stödja elevers lärande på organisation-, grupp- och individnivå,
- identifiera hinder för elevers lärande, särskilt läs-, skriv- och matematiksvårigheter.

Kursinnehåll

Kursen behandlar specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska förhållningssätt såväl i ett historiskt som i ett nutida och internationellt perspektiv. Styrdokument och internationella överenskommelser som reglerar skolans ansvar för elever i olika livssituationer och som är i behov av särskilt stöd studeras. Centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv problematiseras och diskuteras utifrån organisations-, grupp- och individnivå. I kursen behandlas olika möjligheter för att förebygga, identifiera, uppmärksamma och stödja utveckling och lärande genom professionell samverkan. Skolans redskap för att följa och stödja utveckling och lärande för elever i behov av särskilt stöd, till exempel åtgärdsprogram, studeras och analyseras. Socioemotionell och neuropsykiatrisk problematik samt läs-, skriv- och matematiksvårigheter studeras. Därutöver studeras internationella vetenskapliga artiklar inom kunskapsområdet specialpedagogik.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursens arbetsformer innebär föreläsningar, litteraturseminarier, grupparbete samt individuella studier.

Obligatoriska moment:
Seminarier

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig hemtentamen.

PROVKODER:

OBL2 Obligatoriskt moment: seminarier 3 hp U-G
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 4,5 hp U-VG

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Asp Onsjö, L. (2006). Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg?: en fallstudie i en kommun. Diss. Göteborg: Göteborgs Universitet, http://hdl.handle.net/2077/16941 eller Asp Onsjö, L. (2008). Åtgärdsprogram i praktiken: att arbeta med elevdokumentation i skolan. Lund: Studentlitteratur. Barnkonventionen (1989). https://unicef.se/rapporter-och-publikationer/barnkonventionen Botha, J., & Kourkoutas, E. (2016). A community of practice as an inclusive model to support children with social, emotional and behavioural difficulties in school contexts. International Journal of Inclusive Education, 20(7), pp. 784-799. DOI 10.1080/13603116.2015.1111448 Brown Beyers, N., Howerter, C. S., & Morgan, J. J. (2013). Tools and strategies for making Co-teaching work. Intervention in School and Clinic, 49, 84-91. Diskrimineringslag (2008:567). www.riksdagen.se Eriksson Gustavsson, A-L., Göransson, K. & Nilholm, C. (red.) (2011). Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Friend, M., Cook, L., Hurley-Chamberlain, D., & Shamberger, C. (2011). Co-teaching: An illustration of the complexity of collaboration in Special education. Journal of Educational and Psychological Consultation, 20, 9-27. Jakobsson, I-L & Nilsson, I. (2011) Specialpedagogik och funktionshinder. Stockholm: Natur & Kultur Läroplan för grundskolan, Lgr 11 (2011). Valda delar (Kap 1 och 2). Läroplan för grundsärskolan (2011). Stockholm: Utbildningsdepartementet. Nilholm. C. (2007). Perspektiv på specialpedagogik. Lund: Studentlitteratur Persson, B. & Persson, E. (2012). Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever. Stockholm: Liber. Skollag SFS 2010:800. www.skolverket.se (se utdrag under Kursdokument på Lisam). Skolverket (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram, www.skolverket.se Socialstyrelsen (2016). Vägledning för elevhälsan. www.socialstyrelsen.se Socialtjänstlag (2001:453). www.riksdagen.se Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10. Stockholm: Svenska Unescorådets skriftserie 2/2006. Thorsten, A., Forslund Frykedal, K. & Boo, S. (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. Natur & Kultur Akademiska.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.